luni, 8 decembrie 2014

Interviu în exclusivitate cu Elena Udrea: Am sesizat ce se întâmplă la ANRP, iar Vasile Blaga să nu se prefacă că nu-şi aduce aminte. PLUS "Pot ieşi acum să spun foarte multe lucruri"



Dan Andronic







Un interviu cu Elena Udrea. Care insistă să spună că a atras atenţia colegilor din guvern şi partid de jaful de la ANRP. Mai mult, deschide un nou front, cu fosta preşedinta ANRMAP, Cristina Trăilă despre care spune că exista suspiciunea că aproba documentaţii pe fonduri europene în funcţie de ce cabinet de avocatură reprezenta interesele. Este edificator un citat din Elena Udrea: "Dar pot ieși acum, să spun foarte multe lucruri pe care unii par că nu și le amintesc ori cred că eu le-am uitat".

Dan Andronic: 
Sunteți de ceva vreme obiectul și subiectul unor atacuri puternice. Ultimul este cel legat de modul în care ați sesizat neregulile de la ANRP. Aţi spus că sunteţi unul din oamenii care au sesiyat ce se întâmplă la ANRP. „Dânsa a spus că ar fi spus conducerii partidului despre ce se întâmplă la ANRP. Aşa cum îl cunosc pe dl Boc nu cred că ar fi spus. Aşa cum îl cunosc ar fi mers direct la DNA”, a declarat Vasile Blaga la Gândul, spunând că el nu v-a auzit... Iar Emil Boc a spus că în Guvern nu s-a discutat niciodată despre situaţia de la ANRP, în perioada în care a fost prim-ministru. Care-i adevărul? Pe cine ați sesizat?  De ce neagă cei doi demnitari?


Elena Udrea:  
În primul rând, eu sunt foarte atentă la formulări. Am spus că am discutat cu colegi din conducerea partidului. Nu am spus cu Președintele, ori cu Secretarul General al partidului. Dar, nici așa domnul Vasile Blaga nu ar trebui să se prefacă a nu-și aminti discuțiile și comentariile, unele foarte ironice, pe care chiar dânsul le făcea față de susținerea de care se bucura Crinuța Dumitrean (nr președinta ANRP) în partid.


Dan Andronic: 
Ce le-ați spus mai exact? Vreau să fiți cât se poate de precisă, pentru a evita orice altă interpretare...


Elena Udrea:  
Am spus de multe ori colegilor despre ce auzeam că ar face această doamnă în funcția pe care o ocupa la ANRP, dar, neavând altceva decât vorbe, a rămas ca în gară. În plus, când s-a făcut reîmpărțirea funcțiilor ocupate pe criterii politice, după plecarea PSD de la guvernare, m-am opus ca PDL-ul să preia conducerea Agenției, știind ce potențial de scandaluri are. Eram în decembrie 2009, în Salonul Alb de la Guvern. Alți colegi au insistat să numim noi conducerea ANRP și așa a fost. Vreau să văd cine mă mai contrazice!


Dan Andronic: 
Cristina Trăilă, fosta șefă a ANRMAP, a spus aseară la România TV că i-ați cerut demisia în interiorul partidului și în interiorul Guvernului. Rezulta că au fost disensiuni din cauza controalelor realizate de ANRMAP pe tema fondurilor europene. A vorbit de grupuri transpartinice care făceau presiuni. Este adevărat? De ce i-ați cerut demisia, care erau motivele pe care le-ați invocat?


Elena Udrea: 
Mă mir că doamna Cristina Trăilă vorbește despre poziția mea față de ce făcea dânsa în Guvern. Nu o avantajează deloc subiectul. O să cer desecretizarea luărilor mele de cuvânt legate de activitatea Cristinei Trăilă. I-am cerut insistent demisia din fruntea ANRMAP, atât în Guvern cât și în partid. Nu am fost singura, de altfel.


Dan Andronic: 
Deci confirmați...


Elena Udrea: 
Cristina Trăilă a reușit să păcălească Guvernul să aprobe o Hotărâre de Guvern prin care instituția pe care o conducea devenea singura care putea face controale pe modul în care erau folosite fondurile europene. Ceea ce era în contradicție cu regulile UE, care prevedeau ca Autoritățile de Management din ministere și Autoritatea de Audit de la Curtea de Conturi făceau aceste controale. Problema a fost sesizată într-o ședință de Guvern dedicată absorbției fondurilor europene de către cei din ministerul pe care îl conduceam și, care erau cei mai buni în domeniu. Mi s-a părut suspectă încăpățânarea cu care Cristina Trailă vroia să facă aceste controale și doar ea.


Dan Andronic: 
De ce vi s-a părut suspectă insistența președintei ANRMAP? Poate că își dorea să pună ordine, sau dorea mai multă putere, ambele lucruri perfect de înțeles la un om politic.


Elena Udrea: 
Unul din motivele pentru care fondurilor europene au fost blocate de la Bruxelles a fost și faptul că o instituție neacreditată de ei intervenea în procesul de absorbție în locul celor prevăzute de lege. În plus, toate cele patru proiecte finanțate prin POR, spre exemplu, care au fost identificate de Comisia Europeană cu nereguli în procedurile de licitație, fuseseră controlate de ANRMAP. Așa că au suspendat acordarea banilor europeni și ne-au cerut inclusiv să rezolvăm problema cu această Autoritate, fie excluzând-o, fie acreditând-o la Bruxelles, dacă țineam mortiș să o avem amestecată în treabă. În prima ședință de Guvern după decizia Bruxelles-ului, Cristina Trăilă a anunțat că renunță la a mai controla beneficiarii de fonduri europene.


Dan Andronic: 
Înţeleg, dar dacă s-a rezolvat problema, de ce nu s-au deblocat fondurile europene?


Elena Udrea:  
Până la următoarea ședință doamna Trăilă s-a mai gândit și a venit cu o năzbâtie și mai mare. Ne-a cerut să îi dăm dreptul de a controla toate documentațiile de licitații, înainte de a fi urcate pe SEAP! Această activitate nu era supusă acordului cu Comisia Europeană, deci nu avea nevoie de acordul lor. În mod surprinzător, a obținut acest drept și, luni de zile, toate licitațiile au fost blocate. Vă dați seama ce însemnă ca mii de documentații să fie verificate de câțiva oameni înainte ca ele să devină publice? Evident că nu exista atâta resursaă umană și atâta logistică. Absorbţia fondurilor europene s-a blocat, dar și derularea proiectelor cu finanțare din alte surse, cum ar fi bugetul de stat.


Dan Andronic:  
Mi se pare că sună extrem de neprofesionist, la nivelul structurii unui guvern. De ce i se aprobau toate cererile? Sau de ce nu se revenea, dacă se constata că s-a greşit? Repet, a spus aseară că ați discutat cu ea, în Guvern și în afara lui, în contradictoriu, pe tema acestei Autorități, că i-ați cerut demisia.


Elena Udrea:  
Veneau primarii să mă roage să intervin la doamna Trăilă ca să le urce și lor documentațiile pe SEAP, că așteptau de câteva luni și pierdeau finanțările. În condițiile în care, înainte de geniala idee a Cistinei Traila, o licitație era anunțată public în 24-48 de ore! Așa am încurcat noi absorbția fondurilor europene! Pentru că unii au ținut să-i facă pe ceilalți să depindă de ei... ca să nu reproduc acuzațiile pe care le-am auzit, că documentațiile erau anunțate în sistem în mod preferențial, după cum cei interesați beneficiau sau nu de consultanța cabinetului de avocatura la care lucra soțul Cristinei Trăilă.


Dan Andronic: 
Mi-aș dori să reproduceți aceste acuzații, ca să nu rămânem la nivelul vorbelor, dar presupunand că existau lucruri concrete, de ce nu ați făcut publică poziția dvs. la acel moment?


Elena Udrea:  
Cum să atac propriul Guvern? Am spus-o în interiorul Executivului și în partid. Permanent, eu am încercat să fac lucrurile cât mai corect, dar și cât mai loial față de echipa din care am făcut parte. Spre exemplu, când am primit în mod legal informări cu suspiciuni față de activitatea unor colaboratori din cadrul Ministerului, le-am cerut să plece, chiar dacă erau susținuți pe funcții de unii colegi, ori organizații din partid. Dar nu am ieșit să spun public care au fost motivele demisiilor lor. Dar pot ieși acum, să spun foarte multe lucruri pe care unii par că nu și le amintesc ori cred că eu le-am uitat.


Dan Andronic: 
Am reținut ultima afirmație: pot ieși să spun multe lucruri! Sună promițător. Haideți să comentăm și puțină politică. Cum vă explicaţi declarația doamnei Monica Macovei: “Macoveismul este băsismul fără Udrea”?


Elena Udrea: 
Nu exista nimic la doamna Macovei fără Elena Udrea. Monica Macovei are o obsesie pentru mine și lucrul acesta a fost extrem de evident, mai ales în campania de la prezidențiale unde, a intrat cu scopul de a lua din voturile care puteau veni la mine de la Traian Băsescu, a avut o singură țintă în campanie - pe mine. Mi-a copiat acțiunile, ideile şi chiar şi sloganul. Nu m-aș mira să aud că are acasă o cameră plină cu fotografii cu mine, ori că practica voodoo înțepând cu andreaua păpuși blonde…Așa cum am spus mereu, eu sunt o persoană pozitivă, optimistă, fără frustrări, fără invidii... deci, mi-este greu să o înțeleg pe Monica Macovei.


Dan Andronic: 
Acum, după finalizarea alegerilor prezidențiale, cum vedeți viitorul lui Klaus Iohannis ca președinte al României? Ce tip de președinte credeți că va fi?


Elena Udrea: 
Klaus Iohannis a fost la locul potrivit la momentul potrivit. A beneficiat de pe urma unui uriaș vot anti-Ponta, urmare și a unei lupte pe care Traian Băsescu, eu și PMP am dus-o de doi ani cu Ponta și PSD. Dar, a reprezentat o alianță politică mare și a ajuns în turul doi. Oricine era in turul doi, câștiga. Vă spun aceste lucruri ca una care a stat opt ore în ploaie la Paris ca să voteze și nu am auzit o dată numele lui Iohannis. Se striga doar Jos Ponta!, se vorbea doar de Băsescu și de Ponta. Cu toate acestea, el beneficiază de o mare încredere a populației în acest moment, deci ar face bine să nu dezamagească.


Dan Andronic: 
Comparându-l cu Traian Băsescu, cum ați aprecia prestația sa până în acest moment?


Elena Udrea: 
Până acum, nu se poate spune că a călcat cu dreptul. De la consilierii şi oamenii de care se înconjoară, de la gafa din Moldova, unde fie vorba între noi, nu a reușit să mobilizeze cetățenii la vot, si până la plecarea în croaziera din Florida, tocmai când FMI-ul a sosit în țară, arată că mai are de lucrat la rolul de Președinte.


Dan Andronic:  
Klaus Iohannis a spus că merge într-o vizită privată în Statele Unite ale Americii...


Elena Udrea: 
Chiar așa, tot poporul a fost extaziat cum pleacă Președintele ales în SUA, chiar la Casa Alba, gândeam unii, înainte chiar să intre în Cotroceni! Domnul Iohannis a plecat,de fapt, în vacanță prin Caraibe, presupun. Bine ca nu a mers în Abu Dhabi...


Dan Andronic: 
Dar pentru Victor Ponta ce viziune aveți? Credeți că va reuși să revină?


Elena Udrea: 
Victor Ponta și-a jucat cariera politică și a pierdut. A greșit permanent de doi ani, la guvernare, dar mai ales a greșit în mod incredibil în campanie. Și-a ales greșit adversarul. S-a luptat cu Traian Băsescu și acesta l-a facut praf. Apoi, a refuzat să dea posibilitatea celor din diaspora să voteze, temându-se de câteva zeci de mii de voturi împotrivă în plus. Și a mobilizat prin acest refuz un milion de români în țară, care au venit pentru prima dată la urne și au făcut-o anti Ponta. Este o reușită, din păcate pentru el! Cred că zarurie au fost aruncate deja și, acum sau mai târziu, va pierde și guvernarea și șefia partidului. Chiar dacă va mai rămâne în politică, nu va mai fi niciodată la nivelul la care a fost până acum doar o lună. Ar fi putut avea tot.


Dan Andronic:  
Dacă tot suntem la momentul predicțiilor, haideți să vă comentați puțin și pe dvs. ca să nu rezulte că doar îi criticați pe alții. Fiți și autocritică: ce viitor vedeți pentru dvs în politică? Dar pentru PMP?


Elena Udrea: 
Am avut un proiect care a fost nu doar unul politic, a fost proiectul meu de viață. Eu am trăit politica timp de 10 ani, nu doar am făcut politică... a fost totul pentru mine. Am închis o etapă, nu regret nimic, chiar dacă rezultatul alegerilor prezidențiale la care am participat a fost mai puțin decât mi-am dorit. Am spus mereu ca nu sunt un om perfect, nici un politician perfect, dar cred că am făcut mai multe lucruri bune pentru această țară decât au facut majoritatea politicienilor. Recunosc și faptul că am și greșit uneori, dar cred că balanța este totuși pozitivă.


Dan Andronic: 
V-a bătut gândul să vă retrageți din viața politică?


Elena Udrea:  
Mă voi decide in perioada următoare ce voi face. Am trecut și trec prin momente dificile, așa că reevaluez importanța lucrurilor în viață. PMP este un proiect politic de viitor. A fost gândit să câștige alegerile în 2016 și cred că are o șansă să devină partidul nou, cu un mod diferit de a face politică, așa cum au cerut oamenii care au venit la vot în 16 noiembrie. Nici PSD și nici marele, noul etc. PNL nu vor putea face schimbarea de care este nevoie pentru recredibilizarea clasei politice. Doar că și PMP are nevoie să atragă oameni competenți, cu o imagine curată, necompromiși, care să fi făcut ceva în viață și care să reprezinte partidul, să fie noua imagine a acestuia. Voi sprijini acest proiect de schimbare a clasei politice, un proiect cu care am intrat în politică acum 10 ani, indiferent de decizia pe care o voi lua ori de locul pe care îl voi ocupa în PMP in viitor.


Dan Andronic: 
Chiar credeți că este posibil să se schimbe clasa politică? Avem 100 de oameni care se învârt în diverse poziţii...


Elena Udrea:   
Nu va avea de ales. Presiunea pe care societatea o face va obliga partidele să se reformeze, de la oamenii pe care îi promovează la practicile pe care le folosesc. Uitați spre exemplu că, la aceste alegeri, nu a mai funcționat cumpărarea de voturi, furtul în secțiile de votare, scoaterea cu arcanul la urne a celor dependenți de primari. Dar schimbarea nu se poate face cu ipocrizii ori utopii. Ci cu onestitate și realism, recunoscând limitele actualei clase politice și asumându-ne transparent noile ținte. Spre exemplu, este o ipocrizie să spui, ca om politic care a avut campanii electorale de sute de mii de euro cel puțin, că trebuie separate afacerile de politic. Un partid este o organizație care are nevoie de finanțare și nu numai în alegeri. Cu ce bani plătești sediile, cheltuielile de întreținere, angajații, faci acțiuni? În plus, este o tâmpenie să spui că oamenii de afaceri nu trebuie să facă politică. Și cine să facă? Doar angajații la stat, șomerii, asistații social?


Dan Andronic: 
Complet de acord, iar acest domeniu este ignorat complet de instituțiile statului. În opinia dvs. ce ar trebui făcut?


Elena Udrea: 

Soluția este transparentizarea finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale și depolitizarea instituțiilor publice, iar PMP va avea în sesiunea următoare inițiativa modificării legislației actuale. La fel cum vom veni cu Legea Sănătății, un alt domeniu ramas nereformat din cauza marilor interese economice care se regăsesc în sistemul medical.






















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu