miercuri, 10 februarie 2016

PELERINAJ ÎN TARA SFÂNTÃ IZRAEL (3)

ROMAN SFERA

(Note de drum)

Înainte de acest al unsprezecelea popas, în cel de al zecelea popas, Iisus Hristos a fost închis într-o încãpere a Sfântului Mormânt, dezbrãcat, bãtut și i-a fost dat sã bea vin, smirnã cu tãmâie și fiere pentru a-I amorți durerea. Iisus refuzã aceastã bãuturã.

Biserica Sfântului Mormânt Ierusalim

Din Capela în care a fost pironit se intrã în Capela din stânca, pe Golgota unde se gãsește un Altar de marmurã-Prestol și pentru a simți locul în care a fost înfiptã Crucea Domnului în stânga Golgotei trebuie sã n-genunchezi sã pui mâna într-un inel de argint de sub acest Altar.

Capela Pironirii

În fața acestui Altar e o Cruce pe care e rãstâgnit Hristos îmbrãcat în aur și argint iar la dreapta Lui în mãrime naturalã îmbrãcatã în aur și argint e Mama Domnului, iar la stânga Apostolul Ioan. Lângâ Cruce se vede Stânca care s-a crãpat când Domnul a murit.

Acesta fiind al doisprezecelea popas. Între Golgota și Altarul pironirii lui Hristos se gãsește Icoana Sfintei Fecioare Maria, simbolic înfipt un cuțit în piept și dacã privesti bine îți pare cã Sfânta Fecioarã plânge. (Lc.2,35).

Golgota

Când am ajuns și eu sã îngenunchiez cu cei câțiva rãmasi din grupul meu și sã ne închinãm la Golgota și Crucea Domnului, au nãvãlit râuri, de negri din Zambia. M-am gândit în sinea mea: "„Doamne sã nu mã osândești ca pe Maria Egiteanca, sã ajung așa de aproape de Tine și sã nu pot și eu pãcãtosul sã îmbrãțișez Crucea Ta”. Intervine ghidul împreunã cu un cãlugãr și o maicã care supravegheau Mormântul Sfânt, fac ordine îi opresc pe zambieni și îngenunchiem și noi sub Altarul Golgotei. N-am fost mulțumit cãci eu mã gândeam de mult sã ajung la acest loc și sã mã rog mai mult și de aceea am venit seara din nou și încã odatã în ziua de miercuri, 27 septembrie 1995, când eram aproape singur. Se presupune cã sub Crucea lui Hristos e mormântul lui Adam, primul om.

În clipa în care Mântuitorul și-a dat Sufletul în mâinele lui Dumnezeu, s-a fãcut întuneric, cutremur și din nou Luminã; Iisus a despãrțit din nou întunericul de Luminã și a fãcut o Lume Nouã și un Om Nou.

Cercetez singur Biserica și gãsesc închisoarea lui Hristos, Capela Sulițasului Loghin care i-a împuns coasta Domnului și care botezându-se a devenit creștin.

Coborând de pe Golgota m-am gãsit în fața Pietrii Ungerii, adicã lespedea pe care a fost pus Domnul nostru Iisus, coborânu-L de pe Cruce, Iosif de Aritmateea și Sfântul Nicodim care l-au uns cu smirnã și aloie. Acesta fiind al treisprezecelea popas. Pe aceastã Piatrã de culoare roz se pun lucrurile care dorești sã fie sfințite. Piatra e veșnic umedã, izvorâtoare de mir fiindcã sute de oameni care au trecut și-au șters cu cãmãsi și diferite lucruri de ea și n-a rãmas uscatã, fãrã mir. De la Piatra Ungerii la numai câțiva metri se gãsește Altarul Sfintei Fecioare Maria care în acest loc a cãzut în nesimțire. La câțiva metri de aici se gãsește Capela în care e înmormântat adicã era înmormântat Mântuitorul. Capela adicã Sfântul Mormânt al Domnului este compusã din douã încãperi. În prima încãpere (Capela Îngerului) se gãsește o bucatã din Piatra care a fost la ușa Mormântului și care a fost rostogolitã de Îngeri, - pusã pe un Altar mic. Din aceastã încãpere printr-o nișã cu arcade se intrã în a doua încãpere în Camera mortuarã. Încãperea aceasta e foarte micã și pot intra doar trei persoane. Piatra de pe Mormânt are culoarea roz.

piatra ungerii

Învierea lui Hristos înseamnã biruința asupra morții și a diavolului.

La Înviere adicã la Paști se sting toate luminile din Sfântul mormânt, se închide ușa și dimineața Patriarhul Ierusalimului intrând fãrã nici un fel de luminã la el are doar o vatã pe care o freacã de lespedea Mormântului. Vata se aprinde și printre deschizãturile zidului Mormântului o întinde afarã în holul Bisericii apinzând douã fãclii și zicând "Veniți de luați Luminã".

Fecioara simbolic patrunsa de sabie

Vizitând în continuare Sfântul Mormânt vizitãm și Mormântul lui Iosif de Aritmateea și a Sfântului Nicodin, mai întâi intrând printr-o bisericã egipteanã și din ea în cripta mormintelor acestor doi Sfinți.

În partea opusã a Sfântului Mormânt, coborâm adânc de tot, dãm de locul unde s-a gãsit Crucea lui Hristos, gãsitã de Sfânta Elena, mama lui Constantin cel Mare.

Toate acestea pe care le-am enumerat pânã acum, adicã cele cinci popasuri se gãsesc sub cupola Sfântului Mormânt.

În mijlocul Bisericii Sfântului Mormânt la câțiva metri se gãsește Catedrala ortodoxã greceascã (Katholikon), deasupra iconostasului e o cupolã Omphalos-ombilic (buricul pãmântului).

Dupã ce am intrat și m-am închinat la Sfântul Mormânt, l-am rugat pe preotul care veghea la intrarea Mormântului sã-mi vândã un kilogram de tãmâie si un mãnunchi de 33 de lumãnãri, adicã treizeci si trei de ani ai Domnului. Le aprind pe Altarul Stâncii și le sting din nou. Le-am dãruit la întoarcerea mea Sfintei Bisericii din Alibunar.

Capela Îngerului

De aici plecãm în sud-estul Ierusalimului ieșind dintre zidurile Ierusalimului pe poarta Sionului, ajungem la locul unde s-a ținut Cina cea de Tainã. Tot în acest loc a fost și pogorârea Duhului Sfânt și Sf. Evanghelia din Duminica Tomei și dupã câte am citit, în aceastã casã s-au adunat Sfinții Apostoli, în casa Mariei, adicã Mama Evanghelistului Ioan Marcu.

Conduși prin niște coridoare lungi ajungem la o casã mare.

Intrãm într-o încãpere frumoasã cu bolți și arcade în formã de cruce și cu nervuri foarte fine.

În încãperea aceasta se rugau felurite popoare, care au venit în pelerinaj și toți cântau în limbile lor. Casa a fost ținutã de musulmani și nu e transformatã în bisericã, nici catolicã nici ortodoxã.

Tot aici coborâm la subsol unde e mormântul împãratului David. Ni se spune din partea ghidului la intrare sã nu vorbim nimic și sã ne acoperim capul. Sarcofagul lui David era acoperit cu o mãtase verde, lung de vreo trei metri. Toate acestea le vedem printre niște ferestruici mici din zidul care ne desparte pe noi de mormântul lui David.

sarcofagul Împãratului David

Pãrãsim acest loc care se aflã în afara zidurilor Ierusalimului, pierdem mai mult timp la un restaurant din apropiere, cãci unii doreau sã ia masã. Cei care am postit am rãmas afarã și am mâncat pâine cu apã. De aici plecãm cu autobuzul pe Muntele Mãslinilor, trecem prin Valea Kedronului (Iozafat) plinã de morminte musulmane și evreiesti. Un loc pentru mormânt în Valea aceasta costã un milion de dolari, având în vedere cã aici se vor aduna toate popoarele pãmântului la Judecata cea Dreaptã. Ajungem în vârful Muntelui Mãslinilor-Eleonului. De pe acest vârf s-a fãcut Înãlțarea Domnului la cer și aici se gãsește o cupolã împejmuitã de un zid.
Sub aceastã cupolã octogonalã este Stânca dreptunghiularã având dimensiunile 0,65m x 0,75m, pe care se vãd și acum urmele picioarelor Mântuitorului (Luca 24,51). M-am închinat și am sãrutat și eu urmele picioarelor Domnului. Este ceva care te înfioarã și rugându-mã am zis: "Doamne îți mulțumesc cã m-ai învrednicit ca eu pãcãtosul cu buzele mele spurcate de pãcate, sã sãrut urma picioarelor Tale".