joi, 11 februarie 2016

PELERINAJ ÎN TARA SFÂNTÃ IZRAEL (4)

ROMAN SFERA

(Note de drum)

Apostolilor, Domnul le spunea la înãltare: "Nu vã temeți iatã Eu sunt cu voi...".

Muntele Mãslinilor are douã vârfuri: Vârful Eleonului pe care l-am amintit mai sus și Vârful Galileii. Domnul a zis femeilor și Apostolilor dupã Înviere sã aștepte în Galileea însã nu în Galileea popoarelor ci pe acest Vârf al Muntelui Mãslinilor, (MT.28,16; Marcu 16,7). De aici coborâm în jos și ajungem la Biserica Tatãl Nostru, în curtea cãreia pe table de marmurã este scrisã rugãciunea Domneascã în toate limbile.

Coborâm și mai jos pe un drum cu o pantã foarte abruptã și ajungem în grãdina Ghetimani (Teascul Mãslinilor). În aceastã grãdinã mai viețuiesc încã trei sau patru mãslini groși, martori din timpul lui Hristos, înconjurați cu un gard de fier. În mijlocul lor au adormit Apostolii în timp ce Domnul la o depãrtare de vreo 7-8 metri s-a rugat pe stânca Agoniei, stâncã care acum se gãsește în fața Altarului înconjuratã cu un grilaj de spini de fier forjat în formã de cununã.

Cina cea de tainã

Pe acest loc este ziditã astãzi o Bisericã a tuturor națiunilor unde se gãsește și locul în care s-a arãtat Îngerul Domnului întãrindu-L si consolându-L pe El. În apropierea acestei Biserici se gãsește o grotã, locul unde se adunau adesea Apostolii și tot în acest loc Iuda aduce pe Iudei și soldații romani pentru a-L prinde pe Hristos, a-L lega și a-L duce la judecatã.(MT.26,48). Toate aceste lucruri se întâmplã în Joia Mare. E dus la Ana si la Caiafa, e judecat, dar fiindcã era noapte și dupã legile evreilor era opritã judecata noaptea, dis-de-dimineațã îl judecã din nou și fiindcã evreii nu aveau drepul sã-L trimitã la moarte îl duc la Pilat din Pont, guvernatorul roman.

Vizitãm încã douã biserici rusești de pe Muntele Mãslinilor, una cu un turn foarte înalt care de parcã strãjuieste muntele, iar cealaltã Biserica Sfintei Maria Magdalena, cu o frescã deasupra Iconostasului în mãrime naturalã a Mariei Magdalena și a împãratului roman Tiberiu cãruia Maria Magdalena i-a adus un ou roșu. De aici i-a nastere obiceiul de a se vopsi ouã roșii de Paști. De pe coasta curții Bisericii amintite se vede mormântul lui Absalom, fiul împãratului David, care s-a revoltat împotriva tatãlui sãu și este prins de marele conducãtor Ioab al armatei lui David.
Deși împãratul David a dat ordin sã nu fie omorât totuși Ioab îl ucide și este îngropat în Valea Kedronului.

Coborând mai în jos ajungem la mormântul Preacuratei Fecioare Maria. Mormântul este închis și îl vizitãm a doua zi de dimineațã. Intrãm în Mormânt coborând 20-30 de trepte, însã nu putem intra în cavoul Nãscãtoarei de Dumnezeu fiindcã se fãcea slujba Utreniei, de monahii greci. Aprindem lumãnãri, îngenunchiem cu toții și ne rugãm.

Mormântul Maicii Domnului

Dupã ce preoții terminã Sfânta slujbã noi am putut intra în peștera Stâncei-Cripta, în care se gãsește Mormântul Sfintei Maria. Mormântul este împodobit cu icoane și candele prețioase. La intrarea în Sf. Mormântul în partea dreaptã, cam la mijlocul grotei se gãsește o nișã, Altarul unde se considerã cã ar fi înmormântați Ioachim și Ana, pãrinții Fecioarei Maria.

Urcãm în autobus și plecãm în Betania. Trecem pe lângã Betfage și ne oprim la mormântul lui Lazãr. Coborâm pe niște trepte înguste, vreo 18-20, cu lumãnari aprinse în mâna fiind înãuntru întuneric și dãm de o încãpere pe pereții cãreia se cunoaște încã tencuiala. În stânga noastrã se prezintã o deschizãturã, o nișã prin care intrãm în Mormântul lui Lazãr. Mã gândeam în sinea mea: "Doamne cât de puternic este Cuvântul Tãu încât la chemarea Ta, Lazãr mort de patru zile, începând sã se descompunã, legat de picioare și de mâini, fiind strigat <<Lazãre vino afarã>>, urcã aceste trepte și vine în fața Domnului." (Ioan 11,32).

Mormântul lui Lazar

În apropierea Mormântului se gãsește o bisericã catolicã ziditã pe locul în care Marta, sora lui Lazãr Îl așteaptã, Îl întâmpinã pe Iisus și-i zice: "Doamne dacã erai aici nu murea fratele meu".

De aici plecãm la Betleem (Țara pâinii) pe holdele dintre Ierusalim și Betleem, Rut moabita, din Vechiul Testament, aduna spice pe holdele lui Boaz, fiul lui Salmon cu Rahab și din care se va naste Obed, apoi Iesei, David și Domnul nostru Iisus Hristos din Maria ruda lui David.

Ajungem în fața unei Biserici care are înfãțișarea unei cetãți și în care se nãscuse Domnul nostru Iisus Mesia. Intrãm printr-o Ușã, Ușa Umilinței, scundã pentru ca sã te închini, umilești Mesiei, cãci altãdatã mohamedanii au intrat cu caii în aceastã Sfântã Bisericã.
Biserica este veche și pãstratã în original din timpurile strãvechi ale împãratului Adrian de la anul 135, dupã Hristos, dedicatã zeului pãgânilor Adonis. Biserica seamãnã cu Biserica Sfântul Dumitru din Tesalonic, deși aceasta e ziditã mai târziu, seamãnã prin faptul cã nu are tavan și se vãd cornii acoperișului. În dreapta și în stânga a celor cinci Naosuri se gãsesc patru șiruri de coloane corintene iar pe podea din loc în loc se mai vede mozaicul pãstrat din timpul bizantin fãcut de Sfânta Elena. În stânga coborâm niște trepte și ajungem la Altarul Magilor, care au venit sã se închine lui Hristos, aducându-I daruri: aur, smirnã și tãmâie; tot aici se gãsește și Altarul-locul pe care s-a arãtat îngerul Domnului lui Iosif sfãtuindu-L sã ia Pruncul și pe Mama Lui și sã fugã în Egipt.

Coborând mai adânc tot pe niște trepte la subsol ajungem într-o încãpere destul de mare 6x3m cu o grotã sãpatã în stâncã și însemnatã cu o stea de argint. Acesta este Locul pe care s-a nãscut Domnul nostru Iisus Hristos. Vis-a-vis se pãstreazã Sfânta Iesle apãratã de un grilaj de sârmã. În aceastã Bisericã se spune cã este îngropatã strãbuna tuturor popoarelor, Eva.

Din partea ghidului este propusã o pauzã de 40 de minute pentru masã. Eu nu merg la masã ci caut Capela Laptelui, despre care se spune cã douã picãturi de lapte curgându-I Sfintei Maria din sân, încãpere a primit o culoarea albã, strãlucitoare. Nu gãsesc ceea ce caut dar coborând într-o pivnițã mare cu trei încãperi spațioase dau de craniile și oasele celor 14000 de Prunci omorâți de Irod pentru ca prin ei sã-L omoarã și pe Hristos. Îngenunchez și mã gândesc în sinea mea: "Doamne câte vaiete ale mamelor acestor copii au fost aici de se spune cã se auzeau pânã în Rama". Alerg și le spun la cei pe care îi gãsesc din grupul meu, îi conduc jos în pivnițã sã vadã și ei ce vãzusem eu, fiindu-mi foarte recunoscãtoare soția consulului rus din Belgrad, o femeie foarte evlavioasã.

De aici cu toti ne îndreptãm spre autobus și plecãm în pustiul Iudeii la Mãnãstirea Sfântul Sava Sfințitul. În drum ne oprim pentru a ne aprovizioana cu pâine, fructe și apã. Folosesc momentul pentru a-i spune ghidului nemulțumirea mea, datoritã faptului cã în drum spre Ierusalim și Betleem nu ne-am oprit la Mormântul Rahelei, soției lui Iacob și la Mânãstirea Sfintei Cruci, adicã la locul din care s-a tãiat arborele pentru Crucea lui Hristos. Mi-a promis cã la întoarcere vom vizita și aceste locuri, deși nu era în planul prevãzut al pelerinajului.

Drumul spre Mãnãstirea Sfântul Sava Sfințitul era foarte anevoios printr-un pustiu arid în care trãiesc beduinii în corturi improvizate, rupte, cârpite și toatã viața lor trãind-o aci. Ghidul ne spune cã dacã faci o vizitã unui beduin nu trebuie sã-i vorbești nimic ci sã taci iar el abia a treia zi te întreabã pentru ce ai venit și dupã aceea e absolut nevoie sã pãrãsești cortul. Ajunși la Mãnãstirea Sfântul Sava, care în anul 614 a fost distrusã de persieni cu care prilej au fost uciși mulți monahi. La subsol am vãzut craniile acestora. Ni s-a atras atenția de cãtre un cãlugãr din Macedonia venit aici în urmã cu patru ani, cã unele cranii aveau pe creștet cruce neagrã, ceea ce înseamnã cã Dumnezeu îi alese pe Sfinții Lui. Mãnãstirea Sfântul Sava are o vechime de 1400 de ani și se zice cã într-o searã venind un lup setos începu sã urle iar Sfântul Sava coborându-se jos într-o prãpastie de lângã mãnãstire s-a rugat fierbinte de Dumnezeu și Dumnezeu a fãcut de a țâsnit apã tãmãduitoare care izvorãste și azi. Din apa aceasta am bãut și noi, dar numai bãrbații, fiindcã femeilor nu le este permis sã intre în Mãnãstire. Totuși le-am adus apã la ușa Mãnãstirii. Am luat apã și pentru acasã și din ea am dãruit Sfintei Biserici din  Alibunar, precum și altor credincioși.