„Multa
lume isi inchipuie navalirile barbare ca la cinematograf: apare
barbarul scrasnind din dinti, invartind niste ochi rosii, cu parul
valvoi si facand semne de zdrobire si decapitare indata ce vede un
colonist roman. Si atunci stramosii nostri, persoane foarte delicate,
se speriau si luau cel dintai tren ca sa treaca dincolo de Dunare,
caci evident podurile erau destule pentru inlesnirea circulatiei”,
Nicolae Iorga.
Faptul
ca nici la ora actuala nu exista un consens cu privire la evolutia
populatiei daco-romane si la originile poporului roman se datoreaza,
spun istoricii, unei asa numite "taceri a surselor istorice",
motiv invocat, in special, de catre adeptii teoriei migrationiste
care sustin ca teritoriul Daciei a ramas o "Terra deserta"
odata cu retragerea administratiei romane de la nordul Dunarii.
Si
cu toate acestea, continuitatea proto-romanilor pe teritoriul Daciei
este atestata, fara putinta de tagada, de izvoarele arheologice
locale, de culturile dezvoltate pe tot teritoriul fostei Dacii si de
, mai mult sau mai putin, rarele inscrisuri istorice din perioada
secolului al III-lea si pana in secolul al XIII-lea, odata cu
intemeierea Tarii Romanesti sub Basarab I.
Despre
retragerea aureliana si continuitatea daco-romanilor
Invaziile
triburilor germanice si carpice, in valuri succesive, in provinciile
dunarene, au silit administratia romana sa abandoneze Dacia, aceasta
retragandu-se strategic in sudul Dunarii. De altfel, nici revoltele
dacilor ocupati nu au constituit un element de ignorat pentru romani,
acestea luand amploare, mai ales, dupa moartea imparatului Traian -
fapt ce vine sa contrazica scrierile secretarului personal al
acestuia, care mentiona, la sfarsitul razboaielor dacice, ca intreaga
populatie autohtona fusese redusa la maxim 40 de indivizi.
Data
retragerii romane din Dacia nu poate fi stabilita cu certitudine, in
literatura stiintifica, cei mai multi specialisti optand pentru anii
267-268 din vremea domniei lui Gallienus sau pentru anul 271, in
timpul imparatului Aurelian. Faptul ca provincia intemeiata de Traian
nu a fost parasita de intreaga populatie este evident, autoritatile
evacuand numai armata si administratia, la care se adaugau clasele
instarite, in special cele din zonele urbane, proces care se va
repeta intocmai si in alte provincii romane.
Continuitatea
daco-romanilor la nordul Dunarii este dovedita de singura copie a
unei harti romane, unica, de altfel, pastrata pana in zilele noastre,
Tabula Peutingeriana. Harta, realizata dupa anul 330 d.H., an in care
imparatul Constantin cel Mare muta capitala imperiului de la Roma in
Bizant, fosta asezare pescareasca de pe malul Bosforului, arata chiar
si dupa retragerea aureliana, nu mai putin de 88 de localitati cu
rezonanta daco-geta atat la nordul cat si la sudul Dunarii.
Importanta
acesteia este cu atat mai mare cu cat, fara doar si poate, Tabula
Peutingeriana este o harta realizata in scopuri comerciale, dovedind
asadar o stransa legatura economica a romanilor cu populatia ramasa
in fosta provincie dacica.
Curios
este faptul ca istoricii greci si bizantini continua sa ii numeasca
pe localnici daci sau geti, denumire folosita in Bizant pana aproape
de secolul al X-lea, data la care incepe sa fie folosit termenul de
valah. Istoricul grec Zosimos mentioneaza, de asemenea, in secolul al
V-lea, conflictul dintre Imperiul Roman de Rasarit si tribul
carpo-dacilor de la nordul Dunarii, conflict soldat cu infrangerea
celor din urma. Mai mult, imparatul Constantin cel Mare, initiaza
construirea unui pod peste Dunare, care sa faca legatura cu fosta
provincie romana, precum si o campanie de la care isi va trage titlul
de Dacicus, lucru pe care il va repeta si imparatul Justinian.
Desi,
practic, administratia romana disparuse din fosta provincie Dacia,
teoretic, aceasta continua sa existe in structurile Imperiul Roman.
Astfel erau create provinciile Dacia Ripensis si Dacia Mediterranea,
intalnite si sub numele de Dacia Aureliana in literatura secolului al
XII-lea, un argument in plus in fata continuitatii numelui de Dacia
dar si al celui de dac.
Desi
exista multi adepti ai teoriei migrationiste, teorie care spune ca
poporul roman s-ar fi format alaturi de cel albanez la sudul Dunarii,
urmand ca apoi sa migreze iarasi in nord, nu exista nici macar o
singura mentiune a unei asemenea trasmutari de amploare, fapt mai
mult decat neobisnuit in canoanele vremii.
De
fapt, singura mentiune a unei migratii a populatiei este una in sens
invers, de la nord la sud, mentiune care se refera, cel mai tarziu,
la secolul al XIV-lea. Nu trebuie uitat nici imparatul Galerius
(293-311), imparat roman de oricine dacica, nascut, se pare, la sudul
Dunarii, din tata trac si mama "transdanubiana", termen
referitor la fosta populatia daca din provincia cu acelasi nume.
Mai
mult, Galerius era poreclit de catre cei apropiati, Armenterius -
Ciobanul - referire mai mult decat evidenta la vechile sale ocupatii,
specifice, de altfel, populatiei romane de origine daco-getica. La
fel de important, pentru sustinerea ideii de continuitate a
populatiei dacice sau daco-romane, este si imparatul Maximinus Thrax
(imparat de origine traca), cel care incepand cu anul 236 se afla in
razboi cu dacii liberi si cu sarmatii.
Continuitatea
crestina si culturile de la nordul Dunarii
Conform
istoricului Victor Spinei, locul de formare al poporului roman ramane
inca o problema controversata. Chiar daca proto-romanii
supravietuiesc, ei ies treptat, incepand cu a doua parte a mileniului
I, din atentia cronicarilor, a istoricilor vremii si din atentia
autoritatilor romane. Izvoarele arheologice dovedesc insa, mai presus
de orice banuiala, continuitatea populatiei autohtone in spatiul nord
dunarean. Inca din secolele III-IV, se remarca asa numita cultura
Santana de Mures, conturata cu precadere in arealul triburilor
gotice, triburi ce continua circulatia monetara romana.
Cultura
Santana este urmata de cultura Ipotesti Candesti (secolele V-VII), ce
apartine unor comunitati sedentare, de sine statatoare, ale caror
indeletniciri (agricultura, cresterea animalelor, ceramica de
traditie romana) sunt caracteristice populatiilor proto-romanesti.
Totodata se remarca si continuitatea comertului cu Bizantul, o dovada
in plus a legaturilor dintre Imperiul Roman de Rasarit si populatiile
de la nordul Dunarii.
Influenta
valului migrator slav se observa pe teritoriul fostei provincii
romane prin cultura Dridu, cultura remarcabila din care iese in
evidenta ceramica lucrata la roata, ceramica ce poarta numele
culturii respective. Aceasta se va raspandi si la sudul Dunarii, un
rol important avandu-l Primul Tarat Bulgar, desi componente ale sale
sunt observate si in spatii ce depasesc autoritatea bulgara. Secolele
XI-XII aduc o alta cultura, Raducaneni, caracterizata prin prezenta
cuptoarelor rectangulare, ceramica lucrata la roata si obiectele care
vadesc prezenta unei populatii sedentare. Cultura Raducaneni este cu
atat mai importanta cu cat raspandirea asezarilor umane depaseste
zona montana sau deluroasa si se apropie de campie, fapt ce se
datoreaza si cresterii demografice.
Deosebit
de importanta este continuitatea crestina a populatiei autohtone.
Majoritatea istoricilor sunt de acord astazi ca romanizarea si
crestinarea comunitatilor dace au reprezentat activitati sincrone si
complementare, marturii ale unei vieti crestine datand fara
intrerupere inca din secolul al III-lea. Mai mult, incepand cu
secolul al IV-lea, se inmultesc, pe langa obiectele cu caracter
religios si mormintele de factura crestina. Cum nici unul dintre
popoarele migratoare, care au ajuns pe teritoriul fostei Dacii, nu
era crestin, obiectele liturgice si mormintele nu pot apartine decat
populatiei autohtone, de sorginte daco-romana.
Aparitia
unor necropole de incineratie sau chiar birituale sunt considerate,
astazi, ca apartinand slavilor si bulgarilor. In Dobrogea, procesul
de contopire a populatiei dace cu cea romana este si mai evident,
primul nume romanesc "Petre", fiind descoperit intr-o
inscriptie de pe un vas de lut datat in secolul III, vas descoperit
in fostul castru roman de la Capidava.
Nu
mai putin importanta este marturia ambasadorului bizantin, Priscus
Panites, la curtea regelui hun Atilla. Acesta mentioneaza pe langa
prezenta hunilor in Pannonia si populatia autohtona, pe care o
numeste barbara:
:"[...]
De acolo am calatorit pe un drum neted, asezat intr-o campie, si am
trecut peste mai multe rauri navigabile dintre care cele mai mari,
dupa Istros, erau asa numitul Drecon, apoi Tigas si Tifesas. Pe
acestea le-am trecut in barci monoxile, de care se foloseau
locuitorii de pe malurile raurilor, iar pe celelalte le-am trecut pe
plute, pe care barbarii la poarta in carute, deoarece locurile sunt
mlastinoase. Prin sate ni se aducea de mancare, si anume in loc de
grau, mei, in loc de vin, mied, dupa cum il numesc localnicii.
Slujitorii care ne insoteau aveau si ei mei si o bautura preparata
din orz, barbarii o numesc camos...Apoi, dintr-o regiune plina de
dealuri am ajuns intr-o campie impadurita. Acolo ne-au primit
luntrasi barbari in barci monoxile facute din trunchiuri de copaci,
taiate si scobite de ei insisi. Ei ne-au trecut dincolo de rau, cu
toate ca nu se pregatisera pentru noi, ci pentru a transporta
multimea barbara, pe care am intalnit-o in cale, deoarece Attila isi
pusese in gand sa treaca la vanatoare pe teritoriul roman, dar de
fapt regele scit facea pregatiri de razboi sub pretext ca nu-i
fusesera restituiti toti fugarii. Dupa ce am trecut Istrul si am
strabatut impreuna cu barbarii un drum de aproape saptezeci de
stadii, am fost nevoiti sa ne oprim intr-o campie pana cand Edecon
i-a instiintat pe Attila despre sosirea noastra...Dupa ce am trecut
cateva rauri, am sosit intr-un sat foarte mare unde se spunea ca se
afla cea mai stralucita dintre toate locuintele lui Attila,
construita din barne si scanduri frumos poleite si bine incheiate si
inconjurata cu o imprejmuire de lemn, pusa de frumusete, nu pentru
intaritura. Dupa locuinta regelui se gasea locuinta lui Onegesius
impodobita si aceasta cu o imprejmuire de lemn de jur imprejur, dar
nu era infrumusetata cu turnuri la fel ca cea a lui Attila. Nu
departe de imprejmuire era o baie, construita de Onegesius, cel mai
bogat dintre sciti dupa Attila, cu piatra adusa din tara peonilor,
deoarece la barbarii din partile acelea nu se gaseste piatra si lemn,
ci se folosesc de material adus de aiurea".
Aparitia
valahilor pe scena istoriei
"Desigur
ca un bandit are un dosar mult mai bogat decat un onest taran care
si-a cautat de rostul lui. Iar inscriptii si sculpturi lasa cei care
au posibilitati materiale, deci bogatii, ci nu oamenii saraci si
umili. Aceasta este o greseala: istoria reconstituita numai prin
inscriptii si statui este una a celor bogati. Iar stramosii nostri,
nu erau bogati, ci formau un popor de tarani, traitor in sate. Cate
sunt, in toate timpurile, inscriptiile din regiunea Pindului sau
chiar pe teritoriul grecesc, dupa ce viata stralucita a cetatilor
creatoare ajunsese la o repede scadere?". Astfel isi argumenta
marele nostru istoric raspunsul la o intrebare care dusese la
nasterea unei disensiuni de veacuri si care privea marile migratii in
spatiul european, in asa numitul mileniu intunecat de dupa retragerea
aureliana.
Originile
termenului de valah se regasesc cu mult inainte de aparitia
proto-romanilor, mai precis la populatiile de origine germanica in
ale caror idiomuri, "walha" desemna celtii din triburile
vecine, una dintre dovezile in acest sens fiind denumirea straveche a
vechilor celti din sudul Britaniei, galezii sau Welsh.
Odata
cu ocuparea Galiei de catre Roma, denumirea isi schimba sensul,
definind acele populatii romanizate. De abia odata cu venirea
slavilor in Europa, sensul de valah se va aplica strict populatiei de
la nordul Dunarii, ca o recunoastere a descendentei acesteia din
Imperiul Roman. Cronicile bizantine, incepand cu secolul al X-lea,
vor defini comunitatile de pe teritoriul fostei provincii Dacia cu
acest apelativ. La fel se va intampla si cu celebra cronica ungara a
notarului Anonymus, care pomeneste in repetate randuri prezenta
valahilor, vlahilor, valohilor sau a blascilor in Transilvania si la
nordul Dunarii.
Descoperita
sub forma unei copii, in 1746, la Biblioteca familiei imperiale din
Viena, si publicata pentru prima data in 1765, de catre Johannes
Georgius Schwandtner, sub titlul Anonymi Belae regis notarii Historia
Hungarica, Cronica Notarului Anonymus a facut subiectul multor
dezbateri controversate de-a lungul timpului. Prezentata initial de
catre istoricii occidentali, in special cei din Austria si Ungaria,
drept o dovada incontestabila a istoriei glorioase a Regatului Ungar
la inceputul acestuia, Cronica a cazut prada, secolul trecut, unui
veritabil tir al celor care o considerau un fals bine elaborat.
Controversa, asa cum era de asteptat, este reprezentata de desele
mentiuni ale prezentei valahilor in spatiul transilvanean si in
Pannonia si, mai mult, a prezentei principilor vlaho-slavi si a
primelor formatiuni prestatale pe teritoriul fostei colonii Dacia.
Prin
cenusa imperiului
Daca
la sfarsitul secolului al VII-lea e definitivata marea migratie
bulgara prin stabilirea grupului lui Asparuh in nord estul Peninsulei
Balcanice, secolul al IX-lea gaseste un alt popor migrator, ungurii,
la nordul Marii Negre. Conflictul din anul 896 dintre bulgari si
pecenegi, pe de o parte, si unguri, pe de alta parte, duce la
infrangerea celor din urma si ii sileste pe acestia sa se refugieze
in Pannonia prin pasul Verecke din Carpatii Padurosi si nu prin
trecatorile din Carpatii Orientali sau Meridionali, asa cum se
crezuse initial. Urmeaza o serie de incursiuni armate in vestul
Europei, incursiuni stopate in batalia de la Lechfeld, langa
Augsburg, aceasta fiind, de altfel, si ultima tentiva de expansiune
in vest a ungurilor, ei concentrandu-se, din acest moment, asupra
raidurilor in partea rasariteana a Batranul Continent.
Odata
cu incetarea atacurilor asupra popoarelor din vestul Europei, ungurii
isi indreapta atentia catre teritoriile de la est de Tisa, teritorii
pe care, asa cum mentioneaza Anonymus, existau deja primele
formatiuni prestatale ale ducilor vlaho-slavi: "…Tara aceea ar
fi foarte buna si acolo curg puhoi cele mai vestite izvoare, al caror
nume ar fi, dupa cum noi am spus mai sus, Danubius, Tyscia (Tisa),
Morisius, Crisius, Temus(denumire evident latina a raurilor Mures,
Cris si Timis), Wag si altele , tara care fusese mai inainte a
regelui Athila. Si prin moartea acestuia, principii romani au ocupat
tara Pannoniei pana la Dunare, unde si-au asezat pastorii lor. Dar
tara care se afla intre Tisa si Dunare a ocupat-o pentru sine Kean,
marele duce al Bulgariei, bunicul ducelui Salanus, pana la hotarul
rutenilor si polonezilor si a facut sa locuiasca acolo pe sclavi si
pe bulgari. Iar tara care este intre Tisa si padurea Igfron, care se
afla in Erdeuelu (Ardeal), de la fluviul Mures pana la fluviul Zomus,
o ocupase pentru sine ducele Morout, al carui nepot este numit de
unguri Menu Morout…Dar tara care este la fluviul Mures pana la
castrul Urscia (Orsova) o ocupase un oarecare duce cu numele Glad,
din ai carui urmasi s-a nascut Ohtum (Ahtum), pe care, mult mai
tarziu dupa aceea, in timpul sfantului rege Stefan, Sunad, fiul lui
Dobuca, nepotul regelui, l-a omorat in cetatea sa de langa Mures,
deoarece a fost in toate razvratit regelui numit mai inainte..",
"Tuhutum, tatal lui Horca, dupa cum era un barbat siret, in timp
ce apuca sa auda de la locuitori bunatatea pamantului foarte paduros,
unde un oarecare blac Gelou detinea stapanirea, a apucat sa ravneasca
la aceasta cat ar fi sa poata sa cucereasca pentru sine si urmasii
sai tara foarte paduroasa."
Primul
atacat a fost ducele Salanus (nume cu vadite conotatii latine), cel
care, in ciuda ajutorului primit de la aliatii bulgari si greci, este
invins in anul 903. Acesta va ceda partea de nord a tarii sale, pana
la raul Souyoy (azi Sajo, afluent al Tisei), impreuna cu toti
locuitorii sai, dovada incontestabila a prezentei populatiei
autohtone. Salanus ramane, in schimb, duce in restul teritoriilor
necucerite de unguri.
Odata
cu ocuparea partii de nord a ducatului lui Salanus, ungurii condusi
de Arpad isi indreapta atentia catre teritoriile stapanite de Menu
Morut. Refuzul sfidator al liderului valah de a ceda fara lupta
pamanturile stramosilor sai, imparatii Constantinopolului, dupa cum
insusi Menu Morut declara in celebra sa scrisoare catre suveranul
ungur, atrage dupa sine o sangeroasa batalie intre soldatii ducelui
valah si cei ai triburilor ungare. Dupa mai multe zile de inclestari,
Menu Morut este infrant, el acceptand, printre alti termeni ai
capitularii, sa dea de sotie pe fiica sa lui Zulda, fiul lui Arpad.
In urma acestei casatorii, valahul pastreaza suveranitatea asupra
tarii sale, devenind in schimb, vasalul regelui ungur.
La
scurt timp dupa incheierea luptelor cu ostenii lui Menu Morut,
Tuhutum, unul dintre comandatii de osti ai lui Arpad, primeste
permisiunea de a cuceri pentru dansul teritoriile vlahului Gelu (
nume derivat, se pare, din latinescul Julius sau, in opinia
istoricului Neagu Djuvara, din numele trac Gelupara).
Conform
cronicii lui Anonymus, lupta dintre localnici si atacatori este una
dintre cele mai crancene dintre cele inregistrate pe teritoriul
Transilvaniei de catre triburile maghiare. Arcasi priceputi, ostasii
lui Gelu produc pierderi uriase armatei condusa de Tuhutum, inca
inainte ca aceasta sa traverseze Somesul, tragand salve repetate de
sageti de pe un mal pe altul. Infrant intr-un final, Gelu incearca sa
se refugieze in cetatea sa situata in zona Somesului (nelocalizata
inca), fiind, insa, ucis in timpul retragerii.
Ducele
Glad este ultimul atacat de o expeditie a trupelor ungare, conduse de
capeteniile Zuard, Boyta si Cadusa, cel mai probabil in jurul anului
934. Infruntarea celor doua armate are loc pe raul Timis, in locul
numit Vadum Arenarum (Vadul Nisipurilor), acolo unde alianta formata
din valahi, bulgari si cumani este zdrobita de atacatorii maghiari.
Retras in cetatea Kevee (astazi Cuvin), Glad semneaza pacea cu
triburile ungare, devenind vasalul acestora. Fiul sau Ahtum (sau
Ohtum, cum este numit in Cronica Notarului Anonymus), se va razvrati,
insa, impotriva regelui Stefan I al Ungariei, fiind ucis intr-un
final, de catre generalul maghiar Chanadin.
Dincolo
de aspectele sangeroase ale confruntarilor dintre valahii transilvani
si triburile ungare, din Cronica Notarului Anonymus reiese clar
faptul ca pe teritoriul fostei Dacii exista o numeroasa populatiei
daco-romana, puternic legata de Imperiul Roman de Rasarit, a carei
vasala se recunoaste. Mai mult, Gesta Hungarorum are meritul de a
mentiona primele continuitati dinastice in Evul Mediu romanesc, cea a
lui Morut si Menu Morut, precum si cea a lui Glad si Ahtum.
FACTS
Diploma
Cavalerilor Ioaniti si cnejii de la sudul Carpatilor
La
sud de Carpati, primele formatiuni prestatale sunt mentionate la 1247
in Diploma Cavalerilor Ioaniti:
"in
numele casei ospitalierilor, s-a indatorat de buna voie, pe sine si
casa ospitalierilor sa ia arme pentru ajutorarea regatului nostru in
vederea apararii credintei crestine, potrivit cu actul scris mai jos,
si sa se supuna si la celelalte indatoriri ce se vor arata indata in
aceasta scrisoare, ii dam si ii daruim lui, si prin dansul numitei
case, intreaga tara a Severinului impreuna cu muntii ce tin de ea si
cu toate celelalte ce atarna de ea, precum si cnezatele lui Ioan si
Farcas pana la raul Olt, afara de pamantul cnezatului voievodului
Litovoi, pe care il lasam romanilor asa cum l-au stapanit acestia si
pana acum. Totusi [le dam] in asa fel, incat jumatate din toate
foloasele si veniturile si slujbele din intreaga tara a Severinului,
amintita mai sus, din cnezatele numite mai sus sa o pastram pe seama
noastra si a urmasilor nostri, cealalta jumatate cazand in folosul
casei pomenite mai sus, afara de bisericile cladite si cele ce se vor
cladi in toate tarile sus-zise, din veniturile carora nu pastram
nimic pe seama noastra - ramanand totusi neatinse cinstea si
drepturile arhiepiscopilor si episcopiilor, pe care stie ca le au -
lasand deoparte si toate morile dintre hotarele tarilor amintite,
atat cele cladite cat si ce se vor cladi - in afara de cele din tara
Litua - precum si toate cladirile si semanaturile facute pe
cheltuiala fratilor zisei case, si fanetele si pasunile pentru vitele
si oile lor, si pescariile de la Dunare si iazurile de la Celei, pe
care le pastram impreuna pe seama noastra si a lor."
Printre
alte mentiuni ale prezentei valahilor in zona nord dunareana se
numara:
*
Scrierile cartografului armean Chorenatsi, cel care in secolul a
IX-lea pomeneste prezenta Tarii Balakilor (Blahilor) in nordul
Dunarii;
*
Scriitorul bizantin Kinnamos, care in 1167 vorbeste despre valahi ca
despre colonistii romani;
*
Preotul Goderfius von Viterbium, cel care in 1120, in "Gesta
Henrici", pomeneste Blachina - Tara Blahilor - printre
cuceririle Romei;
*
Literatul persan Gardizi, care in secolul al XI-lea mentioneaza
prezenta unui popor crestin de origine latina, situat intre neamurile
rusilor, bulgarilor si ungurilor;
*
Cronica imparatului german Friederic Barbarossa, cel care aminteste
existenta unei tari numite Walahia intre Muntii Carpati si Dunare;
*
Cronica turceasca din secolul al IX-lea, Ogusmane, care mentioneaza
existenta unei tari a valahilor, situata la nordul Dunarii si la
nordul Marii Negre, pana la Nipru;
*
Mentiunea din cronicile khazare a Tarii Ardil - Ardeal - nume preluat
de triburile ungare si transformat in Erdely
Conform
surselor istorice, primii voievozi cunoscuti in Tara Romaneasca pana
la infiintarea acesteia sunt:
*
Seneslau -cca 1247 - (voievod asupra unui tinut din estul Oltului)
*
Litovoi - (1247-1277) - voievod pe malul vestic al Oltului
*
Barbat (1277-1290) - frate al lui Litovoi
*
Thocomerius ( sau Tohomir) (1290 -1310) - tatal lui Basarab I
Intemeietorul
*
Basarab I (1310 -1352) - Intemeietorul Tarii Romanesti si fondatorul
primei dinastii de domnitori romani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu