“Eu
cel intru Hristos Dumnezeu binecredinciosul si bine cinstitorul si de
Hristos iubitorul si singurul stapanitor Io Mircea, mare voievod si
domn, cu mila lui Dumnezeu si cu darul lui Dumnezeu stapanind si
domnind toata Tara Ungrovalahiei si partile de peste munti (parte din
Ardeal), inca si spre partile tataresti, si Amlasului si Fagarasului
herteg, si Banatului de Severin domn, si pe amandoua partile peste
toata Podunavia (Dunarea) pana la Marea cea mare si cetatii
Darstorului stapanitor”. Acesta este Mircea cel Batran si aceasta
este impunatoarea titulatura prin care era recunoscut domnitorul sub
care, intre 1386 si 1418, Tara Romaneasca a atins cea mai mare
intindere din toate timpurile.
La
23 septembrie, acum 623 de ani, urca pe tronul Munteniei Mircea cel
Batran, unul dintre cei mai straluciti voievozi romani, descendent
din Basarab, fiul lui Radu, care va domni treizeci si doi de ani si
se va dovedi un diplomat iscusit, un conducator de exceptie si un
chivernisit gospodar de tara. De ce i se spune "cel Batran"?
Fiindca mai tarziu au fost si alti voievozi cu numele "Mircea",
iar cronicarii, vorbind de Mircea, cel din veacurile trecute, l-au
numit astfel pentru a-l distinge, pe criteriu cronologic, de
ceilalti. Chiar si marele nostru Eminescu s-a inselat crezand ca
Mircea era batran atunci cand s-a batut la Rovine cu sultanul, la
acea vreme el fiind un voievod inca tanar. Sub Mircea, nu doar
intinderea statului muntean si viata militara au cunoscut o
dezvoltare deosebita, dar si religia si economia si-au intins
aripile.
Politica
externa a marelui voievod a fost dominata de primejdia otomana. Toate
luptele pe care Mircea cel Batran a fost silit sa le poarte au fost
cu turcii, nicidecum cu ungurii, polonii sau moldovenii. Cu acestia a
incheiat aliante trainice in lupta comuna antiotomana. Dar raportul
de forte a devenit repede inegal si domnitorul muntean a trebuit sa
recunoasca superioritatea otomana si sa ajunga la o intelegere cu
Poarta. Platind haraciul, a reusit un lucru esential: si-a asigurat
continuitatea vietii politice si a pastrat fiinta statului muntean.
Amenintarea
Semilunei si Rovine
Inceputul
conflictului cu turcii are loc in anul 1389, atunci cand Mircea il
ajuta cu oaste pe Lazar, cneazul sarbilor, in lupta de la
Kossovopolje (Campia Mierlelor). Lazar convocase la lupta impotriva
"necredinciosilor" toata crestinatatea, insa raspunsurile
au fost intarziate sau absente in cea mai mare lor parte. La inceput,
sortii au parut a fi de partea crestinilor mai ales ca fanaticul
sarb, Milos Obilici, l-a ucis pe insusi sultanul Murad. Fiul acestuia
insa, Baiazid Ilderim (Fulgerul), va lua imediat comanda armatei
turcesti si va schimba retragerea initiala intr-o stralucita
victorie. Crestinii au fost zdrobiti iar cneazul Lazar insusi isi va
pierde viata. Asteptandu-se la razbunarea turcilor pentru implicarea
sa in lupta, Mircea ia masuri, consolidand linia Dunarii prin
ridicarea cetatii de piatra la Giurgiu si prin fortificarea celei de
la Turnu (sau Nicopolul Mic). Voievodul va incheia la 10 decembrie
1389 si un tratat de alianta cu regele polonez Vladislav Iagello iar
printr-un act semnat la 17 martie 1390, domnul muntean se apropie si
de suveranul ungur Sigismund. Intr-adevar, atacul lui Baiazid se
produce.
Dupa
cucerirea Bulgariei, care are loc in 1393, Baiazid decide sa
intreprinda o expeditie impotriva lui Mircea. Oastea turceasca
asediaza si cucereste mai intai Silistra, de pe malul drept al
Dunarii, traverseaza fluviul, ocupa Turnu si inainteaza spre Arges.
Alaturi de sultan se aflau vasalii sarbi Marco Cralievici si
Constantin Dragasevici. Lupta s-a dat la Rovine, pe malul unui rau
inca necunoscut, in ziua de 10 octombrie 1394. Referitor la acest loc
- cuvantul "rovine" inseamna "santuri" - exista
discutii: unii cred ca ar fi fost langa Craiova, altii il aseaza pe
apa Ialomitei in timp ce o a treia versiune il situeaza pe unul
dintre raurile Calmatui, Vedea, Teleorman sau Arges. Cert este ca
batalia a fost crunta si sangeroasa, ambele ostiri dand dovada de
mare inversunare si ura in incrucisarea armelor. Desi izvoarele sunt
categorice in privinta biruintei lui Mircea asupra "paganilor",
ea nu a putut impiedica inaintarea armatei turcesti mult superioara
numeric, asa incat romanii s-au retras spre Arges unde o noua lupta a
avut loc, de aceasta data defavorabila lui Mircea. Tocmai din acest
motiv sunt istorici care opineaza ca, desi batalia de la Rovine este
privita ca un episod de mare cutezanta a romanilor de sub Mircea cel
Batran, importanta sa nu s-a ridicat chiar la proportiile atribuite
in manualele de istorie. Cert este, insa, ca Mircea era primul
european care infrunta Imperiul Otoman si care iesea cu capul sus
dintr-o asemenea infruntare.
Aliante
crestine si dezastrul de la Nicopole
Mircea
era constient de disproportia numerica si de puterea uriasa a
turcilor precum si de unele dificultati interne, ca de exemplu
aparitia unui pretendent la tron, un anume Vlad, care inchinandu-se
otomanilor a fost numit domn. Astfel, in urma luptei cu turcii din
zona Argesului, Mircea trece muntii si incheie la Brasov, la 7 martie
1395, un tratat de alianta cu regele Sigismund al Ungariei, tratat
care prevedea ajutorul reciproc in lupta antiotomana. La 6 aprilie,
in acelasi an, armata lui Sigismund si cea a lui Mircea reunite erau
gata de plecare spre Tara Romaneasca. Campania a avut loc in cursul
lunii mai si a dus la redobandirea cetatii Turnu din mana turcilor.
Totusi, Vlad cel pus de Baiazid nu a putut fi izgonit, mai mult
chiar, el va ataca armata lui Sigismund odata cu retragerea acestuia,
princinuindu-i mari pierderi.
Trebuie
deci sa admitem ca Mircea a ramas ceva vreme in Oltenia sau s-a
retras chiar in Ardeal. Prin supunerea completa a Bulgariei in 1393,
prin faptul ca sarbii erau vasali si prin expeditia din Tara
Romaneasca cu toate consecintele ei, ungurii se vedeau acum direct
amenintati de puterea in plina ofensiva a turcilor. Regele Sigismund
hotaraste ca este momentul pentru o mare actiune crestina impotriva
"necredinciosilor" pentru a-i goni de la Dunare si chiar
din Europa. Atmosfera fusese pregatita: feudalii din Franta, din
Germania, chiar cei din indepartata Anglie isi anuntau participarea
la campania impotriva acestor noi fanatici ai lui Mahomed. In luna
mai a anului 1936 au inceput sa soseasca la Buda(Pesta) primii
cavalei francezi si burgunzi, urmati de cei germani sub conducerea
lui Ioan de Zollern si de cavalerii englezi condusi de ducele de
Lancaster. Venetia dadea ajutor cu flota ei, iar Bizantul intra si el
in coalitie. In toiul verii, mandra armata se indrepta spre
tinuturile noastre.
La
13 august, Sigismund era la Orsova, unde il astepta Mircea cu oastea
sa. Cu totul, crestinii erau in jurul a 100.000, dintre care 60.000
cavaleri si 40.000 pedestrasi. Cetatile ocupate de turci, Vidin si
Rahova au fost luate fara greutate, armata crestina reusind sa
asedieze si Nicopole, pe uscat si pe apa. Baiazid era plecat in
timpul acesta la Tarnovo. Afland despre sosirea aliatilor, se
indreapta degraba cu toate puterile spre cetatea asediata.
Confruntarea decisiva intre crestini si musulmani are loc la Nicopole
la 28 septembrie 1396. Mircea, cunoscand cel mai bine felul de lupta
al turcilor, se ofera sa atace el primul, sfatuindu-l pe regele ungur
cum sa abordeze situatia. Nu "frontal", asa cum obisnuiesc
cavalerii francezi - invatati cu armurile lor grele, cu caii lor grei
si ei imbracati in zale, inchipuindu-si ca matura totul in fata lor.
Nu frontal, ci atacul trebuie dat mai intai de cavaleria usoara,
pentru a raspandi si anihila pedestrasii asezati in funtea armatei
turce. Totusi, ducele Burgundiei, Jean de Nevers, mandru de fala
celor sase mii de cavaleri de sub comanda sa, va obtine de la
Sigismund onoarea de a deschide el lupta, ceea ce s-a dovedit a fi o
eroare. Greii cavaleri strabat in forta doua cete turcesti dar
inainteaza prea adanc in campul otoman, randurile turcesti se inchid
in urma lor si cavalerii sunt macelariti. Insusi regele Sigismund
abia scapa cu viata, fugind cu o corabie pe Dunare, apoi pe mare,
spre Dalmatia. Nicopole a reusit astfel sa fie numai o uriasa
catastrofa pentru armatele crestinilor.
Marea
victorie si atacul lui Timur cel Schiop
Inca
o data, Mircea se astepta la represalii. Participarea sa la coalitia
ispravita atat de dureros la Nicopole trebuia sa atraga o replica,
neintarziata, din partea lui Baiazid. Intr-adevar, in anul urmator,
1397, o armata turceasca a trecut Dunarea, in Muntenia, dar a fost
infranta de voievodul muntean. Poate cea mai prolifica batalie
purtata cu succes din intreaga istorie a romanilor abia avea sa
urmeze, odata cu sosirea anului de gratie 1400. Conform unui izvor
contemporan, o armata otomana alcatuita din 66.000 de oameni - ceea
ce pare exagerat - facea o expeditie de prada in Ungaria. La
intoarcere, erau atacati de Mircea cel Batran, care avea de partea sa
si un contingent ungar, in asa fel incat nici mai mult nici mai putin
de 3.000 de otomani au mai scapat peste Dunare. Era a patra biruinta
romaneasca asuprea turcilor din timpul acestui glorios voievod. In
anii urmatori, turcii n-au mai atacat Muntenia, Baiazid organizand
campania de cuceriri in Grecia si Asia Mica, si straduindu-se sa
cucereasca Constantinopolul. In anul 1399 a murit domnul Moldovei,
Stefan I, in locul lui fiind ales ca domn Iuga, zis Ologul. Mircea a
socotit ca a venit timpul sa aiba in Moldova un domn prieten si de
aceea a trecut in Moldova si l-a pus domn pe fratele acestuia,
Alexandru cel Bun (1400-1432), unul din figurile luminoase ale
istoriei romanesti.
Baiazid,
care distrusese floarea cavalerilor europeni, stia ca nu poate
infrange dorinta de libertate a romanilor dar, in orgoliul sau, dorea
sa razbune infrangerile armatei sale din anul 1400. In clipa cand se
pregatea sa atace din nou pe Mircea insa, un eveniment de cea mai
mare insemnatate pentru rasarit urma sa aiba loc: atacul hanului
mongolilor, Tamerlan sau Timur Lenk adica Timur cel Schiop, care
cuprinsese o mare parte din Asia si voia acum sa aiba si tinuturile
stapanite de sultan. Cele doua armate s-au confruntat decisiv in
batalia de la Ankara din anul 1402, lui Timur Lenk venindu-i in
ajutor tatarii, in timp ce de partea lui Baiazid au sosit sarbii lui
Stefan Lazarevici. Lupta s-a terminat prin infrangerea lui Baiazid,
parasit de multi dintre ai sai, victoria mongolului fiind completa.
Insusi sultanul a cazut prizonier si a suferit din partea
invingatorului o mare ofensa: bagat intr-o cusca, a fost purtat prin
toata Asia, ca sa vada toate popoarele ce ajunsese stapanitorul temut
de odinioara.
In
spatele zidurilor inamice
Dupa
moartea lui Baiazid au urmat lupte intre fiii acestuia pentru domnie,
care au permis vecinilor, cel putin pentru o vreme, sa scape de
primejdia otomana. Astfel, imparatul de la Constantinopol a
recastigat cateva cetati, Stefan Lazarovici s-a proclamat
independent, iar fiii lui Strasimir si Sisman au vrut sa elibereze
Bulgaria, dar n-au reusit. Mircea a trecut Dunarea si a cuprins sudul
Dobrogei. Cetatea Darstorului i-a deschis portile, ca de altfel si
Chilia, unde negustorii italieni din Genova l-au chemat pe domn si
i-au cerut protectia. Pentru scurt timp, Mircea a nutrit speranta ca
primejdia otomana poate fi inlaturata prin alungarea turcilor din
Europa; se bizuia pe puterea armatei sale si pe ajutoarele
principilor crestini, mai ales pe Sigismund al Ungariei, cu care se
intalnise la Severin in toamna anului 1406 si pe Stefan Lazarevici al
sarbilor, pe care-l ajutase in recucerirea cetatii Belgradului.
Dar,
repede, domnul muntean s-a convins ca nu se poate bizui decat pe ai
sai: Sigismund promisese mult dar nu facuse nimic. Totusi, Mircea va
incerca un fin joc diplomatic pentru slabirea puterii otomane, si
anume sprijinirea lui Musa, fiul lui Baiazid, in lupta pentru tronul
otoman. L-a adus pe acesta in Tara Romaneasca, i-a aratat o atentie
deosebita ba, mai mult, a trimis la Constantinopol pe fiul sau, Vlad,
ca sa-i indemne pe bizantini sa-l sprijine pe Musa. Mircea il ajuta
pe Musa si cu o armata condusa de nepotul sau, Dan, gratie careia
Musa il bate, in 1411, pe Soleiman si se proclama sultan de
Adrianopol. Musa ii ofera lui Mircea o serie de posesiuni in dreapta
Dunarii si pentru o vreme, Tara Romaneasca cunoaste pacea si se
reface dupa atatea lupte grele. In anul 1413, Musa este infrant de un
alt frate, Mahomed care, fireste, nu uita sprijinul de care fratele
sau s-a bucurat din partea lui Mircea.
Musulmanii
trec din nou Dunarea si recuceresc cetatile-cheie Giurgiu si Turnu si
ocupa Dobrogea, pe care o vom prelua prin lupta abia in anul 1877.
Mircea l-a ajutat pe un alt pretendent la tronul sultanului, pe
Mustafa, care a stat un an la Curtea de Arges, dar si acesta a fost
invins de Mahomed, in anul 1416. Cu aceasta se incheie orice
incercare a domnului muntean de a sprijini un sultan care sa-i fie
recunoscator. Mircea este obligat sa recunoasca superioritatea
puterii otomane: a dus tratative cu sultanul si a acceptat sa-i
platesca bir, haraciul anual, in schimbul independentei tarii; era
rascumpararea pacii prin tratatele numite "capitulatii",
care garantau neamestecul turcilor in organizarea interna a Tarii
Romanesti.
Politica
si ctitoriri
Timp
de aproape 15 ani, Mircea cel Batran a fost principele crestin care
s-a bucurat de cea mai mare faima si autoritate in rasaritul Europei,
fiind singurul care a invins de doua ori pe temutul Baiazid Ilderim.
Venetienii l-au considerat cel mai puternic dintre principii crestini
care au luptat cu otomanii, iar cronicarul turc Leuclavius l-a numit
"Principe intre crestini, cel mai viteaz si cel mai ager".
Politica interna a lui Mircea cel Batran s-a axat pe dezvoltarea
comertului si a vietii economice. In anii 1403 si 1409 a incheiat
tratate economice cu lipovenii, iar in anul 1413 cu brasovenii. Tara
Romaneasca exporta blanuri, piei, vite, sare, miere, ceara, grau,
peste si branza, iar importurile veneau atat din rasarit, cat si din
apus. Ca multi alti voievozi romani, Mircea cel Batran este si ctitor
de biserici. Cea mai de seama manastire construita de Mircea este
Cozia, care avea sa serveasca de necropola domneasca lui si familiei
sale. Din hrisovul de danie din 20 mai 1388, anul zidirii Coziei,
rezulta ca "a ridicat din temelie o manastire in numele sfintei
si de viata datatoarei si nedespartitei Treimi... la locul numit
Calimanesti, pe Olt".
Manastirea
Cozia pastreaza pana azi chipul ctitorului Mircea, impreuna cu cel al
fiului sau Mihail. Mircea ne apare tanar, asa cum era cand a zidit
manastirea, de talie mijlocie, cu ochii albastri si par castaniu.
Este imbracat cu vesminte bogate, cu haina scurta, cu ciorapi
stramti, pe genunchi avand cusut cu fir de aur vulturul cu doua
capete. Deasupra poarta o hlamida din purpura, prinsa pe umarul drept
cu o agrafa de aur batuta cu pietre scumpe, ca la imparatii bizantini
sau regii francezi. Pe cap poarta o coroana cu trei colturi, semn de
mare domn. Mircea cel Batran a incetat din viata la 31 ianuarie 1418,
fiind inmormantat la ctitoria sa de la Cozia, la 4 februarie, acelasi
an. Daca ne gandim numai ce a insemnat viata Peninsulei Balcanice in
timpul secolelor de dominatie turceasca, putem aprecia la justa sa
valoare rezistenta lui Mircea. Fara acest mare voievod, este foarte
probabil ca intregul curs al istoriei muntene si, prin consecinte, al
intregii istorii romanesti, ar fi avut o cu totul alta dezvoltare si
alte proportii, nu neaparat dintre cele mai fericite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu