Dimitrie Cantemir, primul promotor al Romaniei in Europa
Dimitrie
Cantemir “erudit de faima european, voievod moldovean, academicean
berlinez, print rus, cronicar roman, cunoscator al tuturor placerilor
pe care le poate da lumea, un Lorenzo de Medici al nostru " ( G.
Calinescu ) reprezinta figura celui mai mare umanist din perioada
feudala a literaturii romane. El este voievodul carturar prin care
poporul roman a inscris, pentru prima oara, numele unuia din fii sai
in panteonul gloriilor universale. Caci daca si mai inainte din
mijlocul neamului nostru au rasarit carturari ce au atras atentia
asupra lor, cucerind admiratia si stima contemporanilor si a
urmasilor, Cantemir este ,,intaiul om de stiinta roman” a carui
opera face autoritatea in epoca si a carei personalitate
impresioneaza ca un simbol reprezentativ pentru umanitatea intreaga.
Dimitrie
nu ramane omul unei singure carti, el scrie istorie, geografie, face
versuri si compune proza, leaga intre ele diferitele preocupari
printr-o incercare de sinteza, trage concluzii politice si sociale
din faptele trecutului si ale prezentului, se indreapta plin de
curiozitate creatoare spre muzica, matematica si fizica.
Secolul
nostru si-l revendica pe Cantemir dupa o serie de distantari. N.
Iorga ii judeca la inceput inconsecventele si ii critica detasarea,
pentru a ajunge apoi la o inalta pretuire entuziasta. Pentru Blaga,
principele este "inorogul alb" al gandirii romanesti,
faptura stranie si pura, de o geniala claritate in previziuni.
Considerat unul dintre cei mai eruditi umanisti, el s-a situat cu
mult deasupra carturarilor vremii sale. Si-a format cultura dinspre
antici catre moderni, preluand limba latina drept instrument esential
al expresiei, alaturi de alte limbi de amplu suflu cultural. O mare
pasiune pentru cercetare a fost ajutata de contactul cu carturari de
exceptie, prin sederea la Curtea Otomana in timpul careia a avut
privilegiul descoperirii unor inalte valori universale. Carturar
umanist, deschis catre lume si progres, Dimitrie Cantemir a
prefigurat iluminismul si nu in zadar Scoala Ardeleana si-l va lua ca
model si inspiratie.
Un ostatec privilegiat
Bizade
(fiu de print), Dimitrie a fost al doilea copil al lui Constantin
Cantemir, voievodul Moldovei intre 1685 si 1693. S-a nascut la
Silisteni, la 26 octombrie 1673, iar educatia i-a fost data de catre
eruditul grec Ieremia Cacavela, care i-a predat slavona, greaca,
latina, teologie si filosofie. Numele de Cantemir a fost preluat de
tatal sau de la un vestit sultan tatar. Constantin Cantemir a fost
ales de catre marii boieri Domnitorul Moldovei pentru ca intrunea
toate calitatile cerute unui instrument docil al oligarhiei
boieresti: era batran, fara mosie, fara carte, fara sprijin la rudele
de neam mare, conducatorul ostirilor de paza la granita, deci bun
luptator, cu decoratii militare. Un singur lucru nu-l pusesera la
socoteala boierii moldoveni: avea doi fii, care vor nutri mari
ambitii in viitor, care au simtit nemultumirea adanca a felului cum
era asezata stapanirea Moldovei si care au fost dati la scoala, caci
stiinta de carte insemna o putere a carei lipsa o simtea batranul
domn.
Incepand
cu anul 1688, la varsta de 15 ani, Dimitrie va trai in capitala
Imperiului Otoman, Istambul, anticul Constantinopol, metropola
politica si culturala a Imperiului Roman de Rasarit si a Imperiului
Bizantin. Desi ostatic la curtea sultanului, are posibilitatea sa-si
continue invatatura la Academia Patriarhiei constantinopolitane. In
foarte bogata-i biblioteca afla o pleiada de lucrari din cele mai
diverse ramuri ale stiintei si culturii: logica, filozofie,
geografie, istorie, medicina, chimie, limbi orientale (turca, araba,
persana). Diplomatii statelor occidentale - trimisul Frantei,
Châteauneul si reprezentantul Olandei, Coullier, au incurajat si
sustinut interesul tinarului moldovean fata de literatura si
stiintele occidentale.
Domnitorul nedorit
Dupa
circa douazecisidoi de ani de studii in Constantinopol s-a intors la
Iasi, fiind coparticipant la domnia tatalui sau. La moartea acestuia,
in martie 1693 va fi ales domn de marii boieri, dar sultanul, platit
de Constantin Brancoveanu, nu il va recunoaste si il va impune dupa
numai trei saptamani la tron pe Constantin Duca. Se intoarce la
Constantinopol spre a-si continua studiile. Cu prilejul unui razboi
turco-austriac efectueaza o calatorie in Europa Centrala, ocazie care
ii calauzeste pasii si prin Banat, la Timisoara. Are astfel prilejul
de a se convinge de unitatea lingvistica a poporului roman.
Antioh,
fratele mai mare, isi insuseste intreaga mostenire, lasandu-l intr-o
situatie financiara precara. In 1699 Dimitrie se insoara cu
Cassandra, fiica lui Serban Cantacuzino, domnitor muntean, pentru ca
in 1710 sa ajunga cu ajutorul acestuia, din nou, domnitorul Moldovei.
Candideaza la tronul tarii si obtine confirmarea Portii Otomane la 14
noiembrie. El va avea insa o misiune precisa. Anume aceea de a il
tine sub supraveghere si a il prinde, la momentul potrivit, pe
Constantin Brancoveanu, banuit ca ar avea planuri sa treaca de partea
rusilor. In urma staruintelor lui Carol al XII-lea, refugiat la
Tighina, si ale lui Ludovic al XIV-lea, un razboi serios se pregatea
impotriva Rusiei. Data fiind aceasta situatie, tarile noastre aveau
nevoie in fruntea lor de domni siguri, cu o credinta neclintita fata
de Poarta. Tomai din acest motiv misiunea de iscoada ii si fusese
incredintata lui Cantemir, considerat, dupa aproape intreaga sa viata
in sanul turcilor, ca fiind devotat.
Spion incomod
Dar
tocmai pentru ca avut acces atat de profund in sanul stilului de
viata turcesc si cunostea prea bine liderii acestei lumi, noul
voievod avea serioase indoieli cu privire la viitorul Imperiului
Otoman, simtindu-se ispitit sa isi indrepte nadejdea catre puterile
crestine. Dezastrul din 1697 de la Zenta - una dintre cele mai
semnificative infrangeri din istoria turcilor - la care participase
ca tanar ostas in anturajul vizirului, l-a impresionat mult si i-a
subtiat respectul fata de valoarea militara a ostirii otomane. Nu
este, deci, foarte surprinzator ca, in ciuda tuturor asteptarilor de
atunci, Dimitrie Cantemir va trece de partea rusilor. Aliindu-se cu
tarul Rusiei Petru cel Mare (1682- 1725), ia parte la razboiul
ruso-turc.
Pierzand
batalia de la Stanilesti pe Prut, se ajunge la tratatul de la 23
iulie, de "langa vadul Husilor", prin care tarul restituia
Azovul, darama o serie de cetati de la hotarul Ucrainei, platea o
despagubire de razboi si ingaduia lui Carol al XII-lea reintoarecerea
netulburata in Suedia prin Polonia. Dimitrie Cantemir, pe care turcii
il cerura in zadar, isi lua familia de la Iasi si, impreuna cu o suma
de dregatori si ostasi, intre care si hatmanul Ion Neculce, viitorul
cronicar, porni pe calea pribegiei, insotind pe Petru cel Mare al
Rusiei. I se acorda aici un intins domeniu feudal si este investit cu
inaltul titlu de Principe Serenissim al Rusiei la 1 august 1711. Aici
a trait el inca doisprezece ani, mai intai la Harkov, apoi la Moscova
si in Petersburg. In mai 1713 ii moare sotia, Casandra, fiica lui
Serban Cantacuzino; dupa sase ani, in 1719, se casatoreste cu
frumoasa si tanara Nastasia Trubetkoi. Tarul ii da la inceput
cincizeci de sate, sase mii de ruble anual si doura randuri de case
la Moscova; il face apoi consilier intim si-i arata intotdeauna o
deosebita pretuire.
Cantemir
pleaca in campania impotriva Persiei insa pe drum se imbolnaveste -
suferea de diabet - si trebuie sa se intoarca. Ajuns la mosia sa, in
satul Dimitrovca, unde-si avea asezarea, mai traieste cateva luni de
zile, inchizand ochii la 1 septembrie 1723, la varsta de 50 de ani. A
fost inmormantat in "biserica de jos" a manastirii grecesti
din Moscova, acolo unde odihnea si prima sa sotie, el fiind este
chiar ctitorul acestei biserici. A mai ridicat, facand insusi
planurile, inca doua biserici in satele de pe mosia sa, precum si o
manastire la Dimitrovca. Osemintele lui odihnesc in prezent la
Biserica Trei Ierarhi din Iasi.
Primul academician roman
Inca
din 1714 Dimitrie Cantemir fusese ales membru al Academiei din Berlin
si la indemnul membrilor acestei adunari de invatati s-a apucat sa
scrie cartea cu titlul "Descriptio Moldaviae" ( Descrierea
Moldovei ). Acesta lucrare cuprinde trei parti: partea geografica,
partea politica si cea intitulata "Despre cele bisericesti si
ale invataturii in Moldova", in care intra capitole despre
religie si biserica, limba si literatura romana.
Nici
una din geografiile vremii, in Europa, nici cea folosita de Dimitrie
Cantemir, " Geografia Universala " a lui Philippe Cluvier,
nici cea greceasca a lui Meletie de Arta, fostul profesor al lui
Cantemir la Academia din Constantinopol, nu sunt alcatuite pe un plan
asa de larg; ele privesc numai tara si organizarea statului, dar nu
si obiceiurile stapanirii, vorbesc de nobilime, clasa conducatoare,
dar nu si despre popor. Singur, istoricul si geograficul polon din
veacul al XVI-lea, Martin Cromer, se apropie de conceptia descrierii
unei tari, asa cum este inteleasa in Descrierea Moldovei .
In
special atentia data poporului, descrierea obiceiurilor de la nunti
si inmormantari, enumerarea tuturor figurilor fabuloase din traditia
populara ( paparudele, dragaica, zanele si zburatorii ), jocurile si
ceremoniile (turca si calusarii, descantecele), legendele locale, de
pilda a Ceahlaului si altele formeaza originalitatea acestei scrieri.
Atentia deosebita data vietii populare in cadrul descrierii tarii,
este dovada nu numai a unei conceptii largi, din punct de vedere
stiintific, dar si a unei atitudini progresiste a scriitorului, fata
de problemele sociale si politice. A introduce viata populara intr-o
carte de stiinta despre statul feudal, inseamna un pas inainte in
intelegerea rosturilor statului general. Fiind scrisa in latina, "
Descrierea Moldovei" nu face parte nemijlocit din literatura
romana, dar prin subiectele tratate, prin locul pe care il ocupa in
creatia culturala a lui Dimitrie Cantemir, prin ideile sociale se
leaga de istoria literaturii noastre.
O alegorie a adevarului
Principalele
idei politice ale lui Dimitrie Cantemir erau lupta impotriva jugului
otoman, precum si lupta pentru formarea in Moldova a unui stat
autoritar domnesc, care sa inlocuiasca formula statului nobilar.
Aceste idei, sunt cuprinse in tratatul incheiat la Lutk intre Moldova
si Rusia, in 1711 care prevedea independenta statului moldovenesc si
stabilirea unui regim centralizat domnesc in aceasta tara, sub
garantia Rusiei . Descrierea Moldovei formeaza o completare si un
comentariu stiintific al tratatului incheiat de Cantemir cu tarul
Petru I . Era necesar sa se arate ca, inainte de cotropirea
turceasca, Moldova era o tara independenta, a carei libertate a fost
inabusita treptat prin calcarea tratatelor. Pe de alta parte, autorul
"Descrierii Moldovei" cauta sa dovedeasca existenta unui
regim centralizat domnesc datand de la intemeierea tarii si care a
fost rasturnat in chip abuziv de boierime. Se stabileau astfel
temelii istorice, argumente trase din cunoasterea trecutului, pentru
ideile politice urmarite de Cantemir in activitatea lui ca domn.
Opera
literara a marelui carturar este constituita cu deosebire de "Istoria
ieroglifica". Ea a fost catalogata drept "cel dintai roman
romanesc de realitate istorica" de catre Nicolae Iorga. S-a
afirmat chiar ca ar fi roman social-filosofic cu caracter patriotic,
apropiindu-se de pamfletul politic. Fara indoiala ca "Istoria
ieroglifica" este lucrare alegorica ce infatiseaza o intreaga
epoca - inceputul secolului al XVIII-lea, sub semnul "luptei
dintre inorog si corb", patrunzand de fapt epoca respectiva in
toate sensurile sale." Semnele " (hieroglifele ) esentiale
ale lui Cantemir sunt animale care simbolizeaza rivalitatea dintre
familia Cantemiristilor si cea a lui Brancoveanu, cu prelungire catre
expunerea relatiilor dintre doua tari - Moldova ("Tara
Patrupedelor") si Muntenia ("Tara Pasarilor" ).
Actiunea propriu-zisa a operei este relativ simpla: "Corbul"
(Brancoveanu) vrea sa-si extinda influenta si asupra Moldovei si pune
la cale urmarirea "Inorogului" (Dimitrie Cantemir). Dupa
cateva situatii aventuroase, inorogul este tradat de ai sai, este
prins si inchis. Finalul va anunta eliberarea lui . Dar o asemenea
actiune ii permite lui Cantemir sa patrunda realitatea politica a
epocii si nu doar din Moldova si Muntenia ( cu incrancenata lupta
pentru putere, cu aplecarea spre umila conditie a poporului de
"muste" sau "albine", cu prezentarea revoltei
"mustelor" etc.), ci si din Imperiul Otoman. Spre exemplu,
prezinta o importanta alegorie care vizeaza posibila descrestere a
acestuia: un urias cazan care fierbe la flacarile revoltelor populare
si care foarte curand ar putea da pe dinafara.
Cetateanul european
Destul
de greoaie la lectura, " Istoria ieroglifica " are in
partea finala si un glosar ( primul in literatura noastra ), caci
autorul a banuit greutatea intelegerii "hieroglifelor" sale
si le-a dat explicatiile cuvenite. In literatura medievala se folosea
frecvent ca procedeu literar prezentarea vietii omenesti sub forma de
povestire din lumea animalelor. La Cantemir, fantasticul, alegoria au
o aura de originalitate (in forma si in continut). "Istoria
ieroglifica" apare ca un roman si un pamflet, in care
naratiunea, fabula, basmul cu personaje se impletesc cu o profunzime
de proverbe, versuri si cugetari orientale si clasice, chiar si
populare romanesti. Din mijlocul sud-estului de traditie ortodoxa si
bizantina, Cantemir incepea edifdicarea unui pod spre Europa de Sud
si de apus, completand si mai ales finalizand ideea de romanitate
emisa de predecesorii sai .
Era
inca un mod de a sugera prabusirea iminenta a imperiilor, prabusire
se care se legau nadejdile tuturor popoarelor mici oprimate. Cantemir
adauga uneori istoriei noastre atat de ciudate fragmente care lipsesc
in documente, dar pe care le pune la locul potrivit cu o intuitie
adanca a adevarurilor integrate. E inca o proba a felurilor in care
intelegea dezvoltarea ingemanata a istoriei si spiritului, ca un
initiat care a invatat sa foloseasca facultatea integratoare a
spiritului, sa imbratiseze fenomenele in unitatea lor originara, de
reconstituit din suma fragmentelor inteligibile . Ceea ce a izbutit
Cantemir si ceea ce intereseaza astazi poate mai mult decat talentul,
eruditia, multilateralitatea sa uimitoare, este faptul de a fi
intreprins cu toate mijloacele sa demonstreze spatiul S-E european,
si mai cu seama tara sa de obarsie, ca parte integranta a Europei,
fecundata de spiritul european si una din sursele acestui spirit
insusi .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu