duminică, 2 iunie 2013

5 motive pentru eliminarea IMPOZITULUI pe profit

Alexandru Anitei

Impozitul pe profitul generat de companii nu numai ca nu are justificare morala, dar nu are sens din punct de vedere economic, ba chiar este contraproductiv sa-l aplici. Momentan, doar 5% din bugetul de stat al României vine din impozitul pe profit încasat de la firme.

O sa dovedesc in cele ce urmează ca eliminarea lui nu numai ca nu va avea efecte negative pentru tara, ci si ca este o cale sigura pentru asigurarea unei dezvoltări durabile pe termen lung.


Motivul 1. Nu exista justificare

Justificarea statului pentru a impune taxe e aceea ca trebuie sa acopere costurile serviciilor de care beneficiază toți. Problema e ca statul NU FURNIZEAZA NICI UN FEL DE SERVICII firmelor pentru impozitul care-l încasează.

Pentru a înțelege acest lucru mai bine trebuie sa realizam ce înseamnă de fapt o firma. O companie nu e la baza nimic altceva decât un dosar cu acte de instituire semnate de fondatorii acesteia. Atât si nimic mai mult. Cat timp nu are activitate, nu are nevoie de nimic din partea statului. Iar serviciile pe care statul i le oferă precum înregistrarea la oficiul comerțului se plătesc prin taxe directe.

Mai mult, serviciile cu care se mândrește statul atât de mult gen sănătate, educație, pensii, securitate, etc. sunt servicii care sunt utile de fapt angajaților, si nu companiei in sine. Putinele servicii la care apelează si firmele sunt deja taxate direct. Infrastructura se finanțează prin accize si rovinieta, serviciile locale prin impozitul pe imobile si pe mașini.

Singurul motiv pentru taxarea firmelor este “solidaritatea sociala” adică firmele țin in carca toți asistații social.


Motivul 2. Frânarea dezvoltării economice

Profitul unei firme este dovada reala ca firma respectiva este eficienta. Ca atare, daca statul ar lăsa banii firmei respective, ea i-ar reinvesti si înmulți. S-ar dezvolta, ar achiziționa echipamente, s-ar extinde pe alte piețe, ar crea noi locuri de munca, ar creste productivitatea muncii si implicit salariile. Per total, efectele pozitive ale taxelor pe profit reinvestite ar depăși cu mult beneficiile pe care le-ar putea livra statul pentru aceiași bani.

In aceste condiții investitorii străini ar bate din nou la ușile României. Si ar fi mult mai eficienți decât competiția lor din exterior.

Însa statul român prefera sa frâneze dezvoltarea economica a României. Cu cat? 16% înseamnă cam 1/6. Adică daca o firma ar avea 6% profit pe an, ea plătește 1% din acesta la stat, si poate folosi doar 5% pentru dezvoltare ulterioara. Cu impozit, ea se dezvolta cu 5% pe an, fara impozit cu 6%.

Pare mica diferența. Dar știți la cat ajunge in 10 ani? 79% fata de 63%, diferența 16%. Dar in 20 de ani? 220% creștere fata de doar 165%, diferența 55%. Adică cu 55% mai multe joburi sau salarii mai mari 55%. Intr-o singura generație.


Motivul 3. Costuri mari cu încasarea

An de an sute de mii de firme cheltuiesc milioane cu întocmirea actelor fiscale, redactarea declarațiilor fiscale si trimiterea lor la fisc. Tone de maculatura, acte justificative si proceduri doar pentru a calcula un singur lucru: profitul pe care trebuie statul sa-l taxeze. In paralel Statul angajează o armata de oameni ca sa analizeze actele primite, sa le controleze si eventual sa penalizeze pe cei care au greșit calculele. Si de-o parte si de alta se cheltuiesc milioane de Euro pentru o taxa care nu aduce cine știe ce la buget.

In 2012 bugetul ANAF a fost de 2 miliarde de RON. Cele 600.000 de firme din România probabil au cheltuit tot pe atât cu întocmirea actelor. Rezulta 4 miliarde de RON costuri pentru a colecta aprox. 12 miliarde de RON in impozite. Extrem de ineficient.


Motivul 4. Poate fi eludat ușor

Cu cat creste mai mult, o firma poate mai ușor sa eludeze plata impozitului pe profit. Cum altfel credeți ca o multinaționala cu miliarde cifra de afaceri înregistrează profit doar de câteva milioane? Fie ca-l face pierdut prin contabilitate, fie ca-l transfera in afara tarii sau ca folosește vehicule si mai exotice de transfer al profiturilor.

La nivelul de jos IMM-urile folosesc metode ilegale sau semilegale. Fie nu înregistrează încasări, fie umfla cheltuielile sau folosesc firme offshore. Aceste tehnici se folosesc pretutindeni, nu numai in România. Deci sa nu credeți ca exista o soluție magica si Guvernul Român trebuie doar sa o aplice si nu vrea. Nu exista si jocul de-a șoarecele si pisica va continua indiferent ce masuri se vor lua.

Toate aceste lucruri nu numai ca fac imposibila colectarea altfel decât benevola a taxei pe profit dar si distorsionează datele statistice. Cu cat a crescut realmente economia daca parțial ea nu e înregistrata nicăieri? Pentru a lua decizii corecte trebuie sa ai date corecte. Si in cazul asta, greșelile pot costa miliarde. Cu mult mai mult decât ce se colectează din impozitul pe profit.


Motivul 5. Sprijinirea start up-urilor

Orice mare investitor a fost la început mic. De aceea, statul ar trebui sa fie direct interesat de sprijinirea micilor întreprinzători si ajutarea acestora sa depaseasca cat mai repede perioada inițiala extrem de nesigura.

In loc sa promoveze programe sectoriale ce sprijină discreționar anumite firme in defavoarea altora, eliminarea impozitului pe profit ar ajuta in special start-up-urile sa crească mult mai repede. De ce? Așa cum am arătat, firmele mai mari pot foarte ușor sa eludeze impozitul pe profit. Nu la fel sta treaba cu un start-up. Micii antreprenori trebuie sa trăiască din ceva si astfel sunt siliți sa folosească o mare parte din profit pentru cheltuieli personale.

Pentru aceasta statul român ii penalizează nu o data ci de doua ori. Prima data prin impozitul pe profit de 16% si a doua oara prin impozitul pe dividende de inca 16%. In total statul retine 30% înainte ca patronul sa se vadă cu banii in mana.

Eliminând impozitul pe profit, nu numai ca se evita problema dublei impozitări, ci si se pune la dispozitie un mediu de afaceri mai fair-play cu micii întreprinzători care acum se bucura de aceleași beneficii ca si marile corporații.


De ce mai exista impozitul pe profit?

Impozitul pe profit are sens doar in cazul unui stat socialist, unui stat care are nevoie de mari sume de bani pentru asistenta sociala si nu-l interesează prea mult ca sacrifica viitorul tarii pentru a face rost de bani.

Chiar si așa, eliminarea impozitului pe profit ar duce la prosperitate ridicata, la creștere economica susținuta, la investiții străine directe, la noi locuri de munca si la un cadru legislativ mult mai suplu si mai prietenos cu firmele.

In contextul unui stat minimal însa, care respecta principiul “Consumatorul plătește”, practica impozitării profitului nu numai ca nu are sens, dar ar fi contrara oricăror interese.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu