vineri, 26 decembrie 2014

"Ucigasul tatalui meu preda la facultatea mea!"








Generalul Paul Vasile, acuzat ca a tras in oameni in timpul Revolutiei de la Timisoara, este acum profesor la Facultatea de Stiinte Politice din cadrul Universitatii de Vest, unde studiaza fiica uneia dintre victime.


Geanina Juganaru avea 10 ani in decembrie 1989 cand tatal ei, Dumitru Juganaru, a fost impuscat in fata blocului, pe Calea Girocului, azi Calea Martirilor. Glontul a venit din dispozitivul militar condus de maiorul Paul Vasile, devenit intre timp general in Armata Romana. 


Magistratii militari sustin ca, in 17 decembrie 1989, la ora 20.30, maiorul Paul Vasile coordona misiunea de recuperare a trei transportoare blindate, blocate de demonstranti. Ordinele erau clare - impuscarea celor care manifestau impotriva regimului Ceausescu. 


Acum, Geanina Juganaru are 28 de ani si este studenta la master, anul II, Facultatea de Stiinte Politice. La aceeasi facultate, generalul Paul Vasile este profesor titular. Decanul facultatii, Ioan Biris, declara ca acesta preda geostrategie, geopolitica, siguranta.



Calea Girocului, 17 decembrie 1989


„Era 17 decembrie 1989. Eram acasa cu fratele meu, care avea atunci 12 ani, iar eu - 10 ani. Auzeam impuscaturi. Ne-am uitat pe geam si l-am vazut pe tatal meu si inca doua persoane, intinse pe trotuar. Am coborat si l-am gasit pe tatal meu mort, impuscat in cap. Mama era plecata la tara. Vecinii au luat corpul tatalui meu si l-au pus pe masa din bucataria apartamentului nostru. Noi, copiii, am dormit la vecini. Plangeam fara sa ne putem opri. Ne-au dat calmante. Mama a venit a doua zi”, povesteste Geanina Juganaru, cu lacrimi in ochi. Amintirea este inca puternica.


La randul ei, Virginia Juganaru, mama Geaninei, declara ca va depune la dosarul care exista la Parchetul Militar din Bucuresti o declaratie a unui fost coleg de Academie Militara cu Paul Vasile, Bujor Petru, vecin cu Dumitru Juganaru. Bujor Petru spune ca i-a strigat lui Paul Vasile sa nu traga in civili. Acesta insa l-ar fi impins si i-ar fi spus ca are ordin sa traga. „Mi-a zis ca, daca nu plec, ma impusca si pe mine. Am fost impins in curtea casei, cordonul de militari a deschis focul si s-a tras in plin in demonstranti”, declara Bujor Petre. 



„Ce m-ar putea invata?”


Geanina se declara consternata de faptul ca cel pe care il numeste „ucigasul tatalui meu” preda la facultatea pe care ea o urmeaza. „Cum este posibil asa ceva? Ce m-ar putea invata acest om?! Cum sa ucid? Daca in orarul meu vor fi prevazute ore cu acest general, nu ma voi prezenta, in semn de protest”.



DOSAR


„A fost vazut cu arma in mana”



Presedintele Memorialului Revolutiei, Traian Orban, a declarat despre Paul Vasile ca, in decembrie 1989, acesta a condus dispozitivul militar. „Pana in prezent, nimeni nu este responsabil pentru mortii din decembrie”, spune Orban, dezamagit. 


„E absurd ca Paul Vasile sa-i educe pe studenti, cand de fapt ar trebui sa raspunda, alaturi de altii, pentru mortii de atunci. Am impresia ca cineva il protejeaza. Daca ar avea onoare militara, s-ar pune la dispozitia justitiei. Exista declaratii, in dosarul instrumentat de generalul Dan Voinea potrivit carora Paul Vasile a fost vazut cu arma in mana. Vasile refuza sa-si faca expertiza psihiatrica necesara in cazul acuzatiilor de omor”, mai spune Traian Orban.   



FARA COMENTARII



Generalul si soferul



EVZ i-a telefonat generalului Vasile pentru a-i cere punctul de vedere. Persoana care a raspuns s-a declarat a fi soferul acestuia. „Sunt soferul lui Paul Vasile, care se afla acum in biserica. Reveniti peste o ora”. 


O ora mai tarziu, nici Paul Vasile, nici „soferul” nu au mai fost de gasit. Intr-o declaratie video inregistrata, aflata in posesia Memorialului Revolutiei, generalul Dan Voinea a declarat in 2005 ca in dosarul mare al Revolutiei, aflat in lucru la Parchetul Militar din Bucuresti, si nu la cel din Timisoara, pe numele generalului in rezerva Paul Vasile exista destule dovezi pentru trimiterea acestuia in judecata, insa, in lipsa expertizei psihiatrice, dosarul ramane in asteptare.


Potrivit legii, orice persoana acuzata ca a provocat moartea sau ranirea unei persoane trebuie supusa unei expertize psihiatrice pentru a se stabili daca la momentul producerii faptei avea discernamant. 



REACTII ACADEMICE



Contestat de profesori



Evenimentele din decembrie 1989 l-au gasit pe Paul Vasile comandant al Regimentului 90  Mecanizat Lugoj, cu gradul de maior. Dupa 1990 si dupa succesive inaintari in grad, Paul Vasile a ajuns general de brigada.Pana in 2004 a fost sef al Directiei de Planificare Strategica din cadrul Marelui Stat Major.


In 2005 a fost titularizat ca profesor universitar la Academia Militara din Bucuresti. „Eu sunt creierul efortului de integrare al Romaniei in structurile NATO”, declara el in 2005. 


In acelasi an, fostul director al Scolii de Inalte Studii Europene si Comparative (SISEC) al Universitatii de Vest Timisoara, Grigore Silasi, fost secretar PCR pe universitate, a cerut Academiei Militare transferul unui cadru didactic care sa predea geostrategie. Asa a devenit Paul Vasile conferentiar.


In acest an, printr-o hotarare a Senatului Universitatii, SISEC a intrat in structura Facultatii de Stiinte Politice, iar Paul Vasile a devenit profesor titular al acestei facultati. 



Prezenta profesorului Paul Vasile in mediul academic timisorean este contestata de Asociatia Memorialul Revolutiei si de Grupul de Reforma Universitara alcatuit din Daniel Vighi, Marcel Tolcea, Smaranda Vultur, Viorel Marineasa, Vasile Docea, Iancu Lucica.






















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu