miercuri, 19 martie 2014

Statul National Legionar (6)

Horia Sima





II. PRIMII PASI ÎN VIATA DE STAT


Existenta Statului National-Legionar poate fi asemanata cu desfasurarea unei drame. La început se afirma cu vigoare pe scena istoriei, pentru ca mai târziu sa întâmpine tot mai multe obstacole în calea lui, care-i împiedica deplina realizare. Tensiunea dintre cele doua forte principale ale Statului creste pâna ce se produce ciocnirea. În aceasta parte a lucrarii, vom înfatisa acea perioada din guvernarea legionara, când miscarea se afla în faza de ascensiune, cucereste pozitie dupa pozitie si se impune în toate ramurile vietii nationale.


Dificultatile guvernarii legionare


Am socotit necesar sa încep istoricul guvernarii legionare cu câteva consideratii initiale, pentru ca cititorul sa-si dea seama din primul moment de greutatile ce le-am întâmpinat în cursul ei. Am fost permanent hartuit ca sa împac o multime de tendinte, caractere si forte care se încrucisau în acel moment în politica României si daca nu am reusit sa mentin echilibrul guvernarii si totul s-a sfârsit pâna la urma în conflictul de la 21 Ianuarie, faptul se datoreaza în mare parte aceluia care se afla în fruntea Statului. Prea plin de sine, devenise insensibil atât la suferintele trecutului cât si la teribila încercare ce se apropia.


Relatiile cu Generalul Antonescu


Putini, foarte putini, îl cunosc pe Generalul Antonescu asa cum l-am cunoscut eu, pâna în cele mai ascunse cute ale sufletului sau. Am fost zilnic în contact cu el. Biroul meu se gasea la acelasi etaj cu încaperile rezervate Presedintiei, încât faceam doar câtiva pasi si eram la General. Ma duceam la el oricând vroiam, fara sa cer audienta. Relatiile noastre erau de serviciu permanent, încât apartineam mai degraba personalului atasat Presedintiei decât unei institutii aparte. Între noi nu exista nici un fel de protocol. Ne întâlneam ori de câte ori era necesar, în functie de problemele ce se iveau, fara a tine seama de rangul ce-l aveam. Generalul Antonescu avea cultul propriei lui personalitati. Tot ce se întâmpla raporta la sine si judeca în functie de sine. Nu suferea pe nimeni sa-i întunece autoritatea sau gloria. N-am întâlnit în viata mea un om mai lipsit de modestie, mai încrezut în capacitatea si valoarea lui. „Eu am facut România Mare, Domnule Sima, si eu voi reface-o în vechile ei hotare”. Mi-era penibil sa-l aud adeseori vorbind între noi doi la persoana a treia despre el însusi: „Generalul Antonescu... nu poate tolera aceasta, nu se poate compromite în fata istoriei”. Pe colaboratorii sai îi aprecia dupa gradul de servilism si era extrem de sensibil la laudele altora. Cu aceasta structura sufleteasca bolnavicioasa, usor cadea victima lingusitorilor si oamenilor fara scrupule care stiau sa-i cultive vanitatea. Întocmai ca si Regele Carol, telul lui era sa acumuleze în propria-i mâna toate puterile statului. Ceea ce îi era insuportabil, era sa sufere vreo limitare în exercitiul puterii. Întelegerea cu miscarea avea pentru el o valoare provizorie, pâna ce alte împrejurari îi vor permite sa ajunga si Seful Legiunii.

Egocentrismul sau era potentat pâna la a lua forme de nebunie de boala de care suferea. În perioade de criza, megalomania lui nu mai cunostea margini. Avea gesturi necontrolate si chiar accese de cruzime. Tipa la oameni, îi dadea afara, umilea si batjocorea pe cei mai apropiati colaboratori. În perioade normale, când boala era tinuta sub control, era mai accesibil. Medicul îl însotea în toate calatoriile si îi dadea injectii. La mese oficiale nu fuma si rareori se atingea de un pahar cu vin sau sampanie. Suferea de ficat si din cauza aceasta câteodata avea o paloare mortala. Cu mine s-a purtat întotdeauna cuviincios, n-a avut nici o iesire, probabil pentru ca stia ca am o forta în spate. Bineînteles ca si eu îl tratam cu cea mai mare atentie, cunoscându-i caracterul irascibil. Prin felul meu blând de a ma purta cu el, nu putin am contribuit ca sa risipesc o multime de neîntelegeri si sa obtin multe lucruri bune de la el. Nici formatia lui intelectuala nu-l ajuta sa-si modereze pretentiile si sa fie obiectiv în aprecierea oamenilor si evenimentelor. Avea o mentalitate cazona. El credea ca e suficient sa dai ordine, pentru ca Statul sa functioneze bine, exact ca o unitate militara. El nu identifica fortele vii care brazdeaza existenta unui Stat si nu le lua în considerare, Natiunea era o entitate secundara pentru el, era materia sociala care umplea cadrul Statului, dar fara drept de a participa la plasmuirea lui. Rostul natiunii era ca, prin munca si sacrificiile ei, sa sustina functiile Statului. De fapt Antonescu era un produs al mentalitatii liberale care a creat Statul Român dupa l866 si care s-a perpetuat si în România Mare sub dominatia, partidelor. Natiunea era prizoniera unor structuri parazitare, care îi înabuseau elanurile. Incontestabil, Generalul Antonescu era un patriot, dar un patriot care vedea patria pe linie extensiva, teritoriala, si nu ca expresie a unei natiuni care vrea sa-si afirme personalitatea istorica pe acel teritoriu. Generalul Antonescu privea Statul de sus în jos, prin prisma structurilor existente, militare, economice, administrative, politice, în timp ce noi vroiam sa modificam acele structuri, pentru a face loc natiunii sa respire si sa creeze. Pentru noi, natiunea trecea pe primul plan al politicii, iar Statul nu era decât un instrument de realizare al ei. Misiunea noastra era sa reparam nedreptatile suferite de masele poporului în decursul veacurilor de împilare si sa cream un Stat care sa corespunda aspirati - ilor de înnoire nationala. Mentalitatea ciocoiasca în care a crescut Generalul Antonescu si care nu-l deosebea cu nimic de un Armand Calinescu, îl împiedica sa înteleaga sensul profund al revolutiei legionare. Biruinta legionara trebuia sa fie în primul rând o biruinta a poporului, o descatusare a lui din lanturile exploatarii evreo-liberale. Telul nostru era sa cream un Stat „national”, care sa nu fie numai o simpla firma cu acest nume, o „forma fara fond”, cariat în inte - rior. Necesitatile vitale ale natiunii trebuiau sa aiba precadere în construirea noului Stat. Pentru General, Legiunea era o forta politica si nimic mai mult, incontestabil forta politica dominanta în tara în acel moment, de care s-a servit pentru a se ridica la rangul suprem în Stat si pe care spera sa o domesticeasca si sa o înhame la carul sau triumfal. Pornirile tiranice ale Generalului Antonescu ar fi putut fi frânate într-o anumita masura daca sfetnicii sai cei mai apropiati ar fi fost oameni de caracter, închinati binelui patriei, doritori sa ajute la realizarea unei perfecte armonii în colaborarea cu miscarea. Din nefericire, cu exceptia Colonelului Dragomir, ceilalti prieteni intimi ai Generalului, Mihai Antonescu, Colonelul Rioseanu si Nicolae Mares, nu vedeau în legionari decât niste rivali cu care trebuia sa împarta puterea si pe care bucuros i-ar fi dorit scosi din cadrul Statului. Erau rai si intriganti fara pereche. Ca orientare politica, apartineau aceleiasi clase conducatoare care ne-a guvernat între cele doua razboaie si a carei „glorioasa” cariera s-a încheiat cu sfarâmarea României Mari. Mihai Antonescu fusese sef al tineretului liberal georgist, Nicolae Mares era mosier, iar Colonelul Rioseanu, ofiter de cavalerie. Atitudinea lor fata de miscare suferea variatii dupa cum scadea sau se urca barometrul relatiilor noastre cu Generalul. Când simteau ca Antonescu este nemultumit de legionari, si ei deveneau agresivi, încurajându-l pe General sa fie energic. Când bunele noastre raporturi cu Generalul se restabileau, se potoleau ca prin farmec, deveneau amabili si surâzatori. Uneltirile lor le simteam zi de zi si nu putin au contribuit ca sa-l determine pe Antonescu sa dea lovitura de Stat de la 21 Ianuarie.

Mai periculos decât acestia era anturajul feminin al Generalului Antonescu. Nelipsita din casa lui Antonescu era Doamna Veturia Goga, o scorpie de femeie, care i-a fost fatala si lui Octavian Goga. Întretinea relatii cu cercurile evreiesti, care gasisera în ea nu numai o aparatoarea intereselor lor, ci si un instrument de care se puteau servi pentru a provoca ruptura între General si miscare. Tot atât de bine introdusa era în acea patura parazitara a Capitalei, care traia numai din lovituri, sperturi si tot felul de afaceri necurate. De la cel dintâi contact cu mis - carea, dupa proclamarea Statului National-Legionar, ne-a ratificat cu o aversiu- ne profunda si a întretinut atât în cercurile germane cât si la Presedintie o atmosfera de ostilitate contra noastra. Era maestra în a inventa tot felul de con- spiratii legionare, care ar atenta chiar la viata Generalului. Distilându-i zi de zi otrava neîncrederii, Generalul n-a mai putut pâna la urma sa distinga adevarul de intriga si alerga la sfaturile ei ca la un oracol politic.

Sotia Generalului, Doamna Maria Antonescu, era o femeie buna si delicata, dar lipsita de cultura. Noua lume pe care trebuia sa o frecventeze acum, în cali - tate de sotie a Sefului de Stat, cerea o anumita eticheta; anumite maniere, si pen- tru a compensa aceste lipsuri în educatia ei de pâna atunci, si-a gasit refugiu în tovarasia doamnelor care cunosteau mai bine ca ea arta de a se purta în socie - tatea înalta. În modul acesta, se formase o „curte” si în jurul Doamnei Antonescu, paralel cu curtea regala. În anturajul feminin al Generalului, pe lânga Doamna Goga, se mai aflau Doamnele Veturia Barbu si Veturia Manuila. Toate trei, cunoscute în popor sub numele de „cele trei Veturii”, au exercitat o influenta nefasta asupra Generalului si trebuie considerate co-raspunzatoare pentru dezastrul ce s-a abatut asupra tarii. Bineînteles ca geniul raului era Doamna Goga, iar celelalte doua o aprobau si o completau în tiradele ei de ura contra tineretului legionar.

În concluzie, la nici unul din nivelele de manifestare ale personalitatii Generalului Antonescu nu întâlnim un echivalent sanatos; era ros de ambitii bolnave; fiziceste, avea o boala chinuitoare; în familie, era prizonierul unui anturaj de proasta calitate, iar ca formatie politica, era un produs al acelei clase care s-a opus permanent aspiratiilor noastre de renastere nationala.


Relatiile cu miscarea


Miscarea Legionara a dat un stralucit examen de eroism si sacrificiu la 3 Septembrie, contribuind în mod decisiv la darâmarea dictaturii carliste. Intrând acum în guvern si creându-se Statul National-Legionar, situatia noastra se modifica. Trebuie sa trecem un alt examen, de alta natura. Examenul maturitatii politice. Una e sa dezlantui o revolutie si cu totul altceva este sa administrezi o tara. Cum se înfatisa miscarea la 14 Septembrie 1940? Era ea pregatita sa se înfrunte cu sarcinile guvernarii, mai ales într-un Stat destinat sa sufere prefaceri profunde? În marea majoritate a cazurilor, elemente din miscare ce-au înde - plinit functii în Stat s-au purtat impecabil. Am avut o serie excelenta de prefecti si primari legionari. În administratia centrala demnitarii legionari s-au distins prin corectitudinea si competenta lor. Evident, cei interesati sa denigreze mis - carea nu vedeau sutele si miile de legionari, care, cu un zel sublim, îsi faceau datoria, ci pe cei putini care savârsisera anumite ilegalitati. Pe aceste putine, foarte putine cazuri, le-au trâmbitat si afisat,dupa eliminarea noastra de la pute- re, Antonescu si oamenii lui au trecut sub tacere devotamentul miilor de legio- nari, care, cu munca lor supraomeneasca, au ridicat Statul din starea de descom punere în care se aflase când l-am preluat de la regele Carol. Trebuie sa recu - nosc ca legionarilor le lipsea experienta Statului. Nu erau familiarizati cu men - talitatea de Stat. Traian Herseni a publicat tocmai în zilele acelea un articol intitulat Mentalitatea de Stat, în care el, ca sociolog, atragea atentia legionarilor asupra neajunsurilor ce se pot ivi în guvernare din cauza lipsei lor de întelegere pentru mecanismul Statului.

În Stat totul se desfasoara pe verticala. Fiecare functionar este încadrat într-o ordine ierarhica, avându-l ca sef suprem, pe ministru. Un reprezentant al puterii în Stat nu se poate amesteca în atributiile specifice altui functionar si nici nu poate accepta amestecuri straine de ministerul caruia îi este subordonat. Fiecare se ocupa exclusiv de chestiunile care cad în competenta oficiului unde este numit si nu se poate întinde orizontal, pentru a rezolva probleme care cad în sfera altui functionar. Încadrarea unei miscari revolutionare în mentalitatea de Stat cere oarecare timp. În Germania lui Hitler, tulburarile au durat multa vreme dupa luarea puterii si a trebuit sa se recurga la masuri drastice. La noi, unde trecerea de la un regim la altul s-a desfasurat într-o ordine uimitoare, nu era nevoie decât de putina întelegere si rabdare din partea Conducatorului, pentru ca legionarii sa-si însuseasca practica politico-administrativa si incidentele inerente primei perioade de guvernare sa dispara. Daca în locul Generalului Antonescu am fi avut un alt sef, care ar fi fost îngaduitor cu legionarii si i-ar fi îndrumat sa-si asimileze mentalitatea de Stat, aceste frictiuni s-ar fi resorbit, fara nici o paguba pentru ordinea publica. Când însa se urmareste altceva, si anume exploatarea acestor iesiri din lege pentru scopuri nemarturisite, atunci, evident, ilegalitati oricât de nevinovate luau proportii alarmante la Centru si serveau admirabil acelora care aveau interesul sa creeze continue motive de tensiune între Conducator si miscare.

Trebuie sa ma explic acum si asupra naturii „ilegalitatilor” savârsite de legio- nari. N-au nici o asemanare cu acele abuzuri tipice unei administratii corupte în care functionarii se folosesc de puterea ce o au pentru a-si rotunji veniturile sau a savârsi alte acte daunatoare interesului public. Legionarii n-aveau preocupari de acest gen. Nu se gândeau la bunastarea lor personala, ci la masele populare în suferinta si atunci, în zelul lor de a-i ajuta pe fratii lor aflati în mizerie, adeseori treceau peste cadrul legal sau se amestecau în treburile altor functionari. Ca sa dau doua exemple, pentru mai buna întelegere. La Timisoara, seful organizatiei judetene se duce la o fabrica si impune patronului marirea salariilor la munci - citori, fara a tine seama de organele competente. Era mânat de cele mai bune intentii, îi iubea pe muncitori, dar procedura lui cadea în marginea legii. El trebuia sa informeze Ministerul Muncii de mizeria în care traiau acesti functi - onari, sa cerceteze cazul si sa se ia masuri în consecinta. La Tulcea, niste tineri legionari care faceau de serviciu la Prefecturi, vazând într-o zi pe strada niste copii de români care umblau cu picioarele goale pe ger si zapada, s-au dus la un magazin jidovesc de ghete si i-au cerut proprietarului sa-i încalte. Ei nu aveau bani, traind în conditii grele, dar au crezut, cu mentalitatea unui revolutionar de 20 de ani, ca savârsesc o fapta buna, scapând de la moarte niste pui de români. Evident, fapta lor atenta la proprietatea particulara, dar judecata lor neconfor - mista le spunea ca fac un act de dreptate, ca evreul care s-a îmbogatit din exploa tarea maselor populare poate fi obligat sa se lipseasca de câteva perechi de ghete din galantar pentru a aduce alinare unor copii. Dupa 23 Ianuarie, evreul i-a denuntat pe acesti tineri ca i-au devalizat pravalia si justitia antonesciana a întrat în functie pentru a-i prinde pe „borfasi”. În masura în care eu eram infor- mat de aceste abuzuri, chiar savârsite cu cele mai bune intentii, reactionam.

Cum îndemnase cândva Emil Cioran tineretul, legionarii ajunsi sa aiba ras - punderi în Stat vroiau „sa arda etapele”. Neajunsul principal de care m-am izbit în relatiile cu miscarea, în cursul guvernarii noastre, a fost tocmai dinamismul legionar. Fiecare legionar numit într-o functie publica se credea chemat de destin sa faca maximum de efort pentru a scoate poporul din starea de suferinta în care se gasea. Un fel de febra de a face binele pentru cel de-aproape cuprin - sese lumea legionara de la un capat la altul al tarii. Nu erau acte care emanau dintr-o mentalitate anarhica, ci dintr-o pasiune creatoare, dintr-un zel de cruciat în serviciul neamului. Fenomene care ar fi putut fi usor stapânite, daca am fi avut timpul necesar sa le lamurim si daca în fruntea Statului ar fi fost un om echilibrat si cu simtul raspunderii pentru viitorul neamului.

Armonizarea relatiilor dintre Stat si Miscare era îngreunata si de faptul ca eu nu aveam controlul guvernului, Generalul Antonescu era atât Conducator al Statului cât si Presedinte al Consiliului de Ministri. În aceasta ultima calitate, el dirija si coordona activitatea tuturor Ministerelor. Ministrii legionari, ca toti ceilalti ministri, nu se mi adresau mie pentru a rezolva afacerile departamen - telor lor, ci lui Antonescu, singurul care avea putere de a decide. Ei tratau toate chestiunile direct cu Generalul. Eu eram în afara de circuitul principal al guvernarii. Nici o numire importanta nu se facea, nici un decret nu iesea, nici o reforma nu vedea lumina zilei fara aprobarea Generalului. Cel putin odata pe saptamâna, fiecare ministru se prezenta la Presedintie cu dosarul situatiei de la administratia sa, facea propunerile ce le credea de cuviinta si astepta sa se pro - nunte Conducatorul. Eu eram absent de la aceste audiente. Evident, aveam încredere deplina în ministrii legionari, în competenta si loialitatea lor. Eram convins ca tot ce fac ei este bine cugetat si în interesul tarii. Sturdza, Petrovicescu, Braileanu, Iasinschi, Constant, Papanace, Corneliu Georgescu erau elemente de elita care au facut cinste Legiunii si Neamului în locurile pe care le-au ocupat în timpul guvernarii noastre. De aceea s-au bucurat din partea mea de toata libertatea de a-si recruta colaboratorii si de a conduce dupa pro - pria chibzuinta resortul ce le-a fost încredintat. Rareori interveneam pentru a recomanda o numire. Îi consideram pe toti egali în rang cu mine si eram fericit sa stiu ca în fruntea Ministerelor atribuite Legiunii se gasesc oameni pregatiti si de mare corectitudine morala. Dar din punct de vedere al bunei întelegeri ce trebuia sa domneasca între Stat si Legiune, aceasta dubla comanda la Centru era daunatoare, deoarece ma împiedica sa coordonez activitatea legionarilor anga - jati în Stat cu a acelora care îndeplineau functii în miscare. În practica se pro - dusese o scindare între doua categorii de legionari: legionarii încadrati în Stat, care îl aveau ca sef suprem pe Antonescu, si legionarii care lucrau în organizatie si cu care tratam direct. Fireste, nu era vorba de o separatie rigida, deoarece legionarii numiti în functii publice tot legionari ramâneau si apartineau la rân - dul lor unei unitati legionare, dar nu puteam urmari pe teren pe toti membrii organizatiei noastre, în toate locurile unde erau încadrati, cum îsi fac datoria si daca, chiar de buna credinta fiind, nu savârsesc acte inoportune sau chiar daunatoare. Problema nu s-ar fi pus daca Generalul era un alt om. Eu nu râvneam sa-i iau locul! Nu de asta ma plâng. Ci de lipsa lui de întelegere pentru lupta si aspiratiile noastre. El statea la pânda ca sa descopere o noua infractiune legionara, o noua încalcare a legii, inerente oricarui început de guvernare sub emblema unei revolutii, ca sa faca din ele piese de incriminare si scandal, în loc sa ma ajute sa îndrum activitatea tuturor legionarilor în matca ordinii si a disciplinei.

Dar desi eu nu eram raspunzator de ceea ce se întâmpla la ministerele ocupate de legionari, fiind direct subordonate Generalului, aceasta nu-l împiedica sa-mi ceara mie socoteala când se produceau acte ce nu erau pe placul sau. Atunci eram solicitat sa-i chem la ordine pe legionarii care s-au facut vinovati de anumite transgresiuni ale legii. Normal ar fi fost ca sa mi consulte în toate deciziile ce le lua, privind toate ministerele, si abia dupa aceea sa vina cu „plângeri” contra vreunui legionar. Eu nu tineam pupitrul de comanda al guvernului ca sa pot organiza în conditii optime relatiile dintre Stat si miscare.


Relatiile cu Puterile Axei


Cine îsi închipuie ca în perioada guvernarii legionare ne-am bucurat de spriji - nul Puterilor Axei nu cunosc realitatea. Miscarea Legionara a irupt în istorie ca o aparitie neasteptata si nedorita, nici la Roma si nici la Berlin. Socotelile ce si le facusera Puterile Axei cu România erau cu totul altele. Ele erau convinse ca dupa ce Regele Carol a acceptat cedarile teritoriale, se poate ajunge la un acord de colaborare cu el. Miscarea Legionara nu întra în calculele lor. Prima lor mare surpriza a fost renuntarea la Tron a Regelui Carol si plecarea lui peste hotare. Al doilea fapt care i-a surprins, rasturnându-le planurile, a fost proclamarea Statului National-Legionar. Dintr-odata s-au întâlnit în România cu o structura statala fundamental diferita de tipul de guvern cu care erau ei obisnuiti sa tra - teze pâna atunci în România. O revolutie nationala triumfase în România con - tra tuturor prevederilor transmise de serviciile lor în aceasta tara. Nu se puteau opune actelor înfaptuite, sustinute de imensa majoritate a poporului. Dar nici nu ne puteau accepta fara rezerve ca parte integranta a „noii ordini europene”. Trebuia sa fim supusi la proba. De la bun început ne-au urmarit pas cu pas, pentru a observa cum ne comportam în Stat si daca politica miscarii nu tulbura conceptia lor de organizare a spatiului european. Simpatiile legionarilor mergeau mai ales spre Italia, spre Mussolini, si daca Ducele s-ar fi gasit într-o pozitie de forta în aceasta perioada, fara îndoiala ca ar fi putut juca un rol moderator la Berlin. Din nefericire, tocmai în epoca guvernarii legionare, Mussolini cazuse în totala dependenta de Hitler, fiind avizat la ajutorul german, atât în ceea ce priveste razboiul necugetat ce l-a provocat în Balcani cât si pentru a face fata ofensivei dezlantuite de englezi în Libia. În opozitie cu situatia militara precara a Italiei, Reichul german se afla în culmea puterii. Pierderile ce le-a avut armata germana în razboaiele din Polonia, Norvegia si Franta erau neînsemnate în raport cu masele de care dispunea. Masina de razboi germana era intacta, numarând 200 de divizii, gata sa între oricând în actiune. Bazat pe aceasta forta si pe succesele repurtate pâna atunci, Hitler considera razboiul virtual câstigat. Înca din toamna anului 1940, îsi faurise planul sa termine si cu Rusia. El avea certitudinea ca imperiul sovietic se va prabusi de la primele lovituri zdravene. O campanie de câteva luni.

Aceasta conceptie ireala, a unei victorii potentiale, a influentat dezastruos asupra relatiilor ce le-a întretinut Hitler cu popoarele Europei, indiferent ca erau învinse, prietene sau neutre. Hitler se considera stapânul efectiv al Europei, putând dispune, dupa bunul sau plac de soarta continentului nostru. În loc de a coaliza în razboiul contra Rusiei cât mai multe forte, asa cum cereau datele rea- litatii, el si-a înstrainat simpatia multor popoare, prin brutalitatea cu care si-a dezvaluit de la început si si-a pus în aplicare planurile sale de hegemonie ger - manica în Europa, înainte chiar ca sa aiba în mana sceptrul victoriei finale.

În judecarea situatiei din România, mentalitatea lui Hitler nu diferea. El nu cauta si nu suporta relatii de colaborare, pentru a realiza un front comun contra inamicului comun, ci relatii de subordonare între o mare putere, stapâna a Europei, si o mica tarisoara, care nici nu avea alta alegere decât sa se plece total vointei lui. Pentru a întelege ce s-a petrecut mai târziu în România, trebuie sa tinem seama de aceasta betie de putere a conducatorilor celui de-al Treilea Reich. Ei îsi imaginau ca puteau brusca realitatile impunând în fiecare tara afla- ta în sfera lor de influenta solutii care prefigurau politica lor expansionista, „noua ordine europeana”.

Reichul german, privit din afara, era impunator. Functiona ca o masina de mare precizie. Din toate manifestarile lui respira sanatate, forta si o încredere nelimitata în victorie. Dar în interior, constructia lui nu era chiar atât de solida. O lipsa importanta era în domeniul informativ. Nu exista un organ central, care, din noianul de informatii ce veneau pe diferite canale, sa faca o selectie si sa le valorizeze la justa lor valoare. Hitler era bombardat zilnic de informatii pe care i le procurau numeroase servicii, adeseori în concurenta unele cu altele: armata avea Abwehr-ul, partidul dispunea prin Auslandsorganisation de o retea proprie, Ministerul de Externe era alimentat de aparatul lui diplomatic, SS-ul lui Himmler îsi crease un serviciu propriu peste hotare; apoi mai erau agentiile de presa din strainatate si organele care depindeau de Ministerul Economiei Nationale. Hitler, ca orice sef de guvern, lua decizii pe baza informatiilor ce le primea. Dar dintre ele, dadea preferinta, cel putin în primii doi ani, acelora procurate de Ministerul de Externe si de Armata, considerându-le mai sigure si mai obiective. Aceasta multiplicitate de servicii informative s-a soldat în detri - mentul miscarii, deoarece cei ce mânuiau aceste informatii nu ne erau prieteni nici la Bucuresti si nici la Berlin. De la început asadar între noi si Hitler s-a interpus un ecran informativ confuz, care oferea Führerului interpretari dubi - oase asupra evenimentelor din România, favorabile lui Antonescu si rauvoitoare pentru miscare.

În ceea ce priveste personalul german detasat în România, nici în sânul lui nu se gaseau oameni ca sa înteleaga drama miscarii noastre si extraordinarul ei aport la cauza Noii Europe prin biruinta de la 6 Septembrie. Cei mai multi din- tre reprezentantii Reichului la Bucuresti erau un produs tipic al beamterului german, cu orizontul limitat la informatiile zilnice, fara a simti pulsul vietii ro - mânesti si fara a intui complexul de forte care se agitau în politica tarii. Eveni - mentele treceau peste capul lor, fara a le descoperi importanta.

Ministrul Fabricius nu ne-a vrut niciodata binele. Sub Regele Carol a jucat un rol dubios, dând permanent referinte favorabile acestuia, si, prin aceasta atitudine ambigua, a contribuit la asasinarea lui Corneliu Codreanu. Consilierul von Ritgen, cu care am avut dese contacte, era un om cult, inteligent si mai apropiat de miscare, dar în momente decisive nu-si lua nici o raspundere, ci urma linia lui Fabricius si asculta de ordinele acestuia.

Seful Misiunii Militare Germane, Generalul Hansen, era un soldat din vechea scoala prusiana. Era ostil national-socialismului si îl respecta pe Hitler numai ca Sef de Stat. Cu aceasta mentalitate, era firesc sa se ataseze din primul moment de Generalul Antonescu si sa vada în legionari niste formatiuni anarhice, ca gru purile SA din Germania, care au fost decapitate chiar de Hitler pentru a impune ordinea în Stat.

Singurul om de mare prestigiu, al carui cuvânt avea greutate la Berlin, era Neubacher, ministru însarcinat cu problemele economice. Era un bun cunos - cator al situatiei din România si lucid în tratarea oricarei probleme. Era o pla - cere sa ai o conversatie cu el. Austriac din nastere (poate asa se explica superba lui inteligenta), a fost singurul diplomat care a înteles importanta miscarii legio- nare pentru politica germana în sud-estul european, ca factor de stabilitate în acest spatiu si ca o garantie a unei aliante loiale cu Reichul. Ne bucuram de prietenia lui Geissler, seful Gestapo-ului din România, a lui Bolschwing, seful SD-ului, si a lui Conradi, seful lui AO de la Bucuresti. Ne-a sustinut si noua conducere a minoritatii germane, în frunte cu Andreas Schmidt. Dar toti acestia erau prea mici si nu puteau compensa rapoartele defavorabile miscarii, trimise de Fabricius, de Generalul Hansen si de delegatul Abwehr-ului din România.


Graba de a ocupa locurile


În primele zile dupa formarea guvernului, am tratat cu un Antonescu nu numai dispus la o colaborare leala, dar preocupat pâna la isterie ca tranzitia de la Statul dictaturii carliste la Statul legionar sa se faca cât mai repede. Era obsedat de teama unei contra-lovituri din partea partizanilor Regelui Carol. Om curajos de altfel, avea o frica bolnavicioasa sa nu fie rasturnat peste noapte. Desi l-am asigurat ca acest lucru nu se poate întâmpla, caci tot poporul e de partea noastra, traia într-o panica permanenta, care m-a contagiat si pe mine.
– Domnule Sima, mi-a spus adeseori în aceste zile, eu nu am oameni, eu nu am partid. Dar Statul trebuie ocupat cât mai repede de legionari. Vechile forte nu asteapta decât un moment de slabiciune pentru a ne dobori. Pregateste în cea mai mare graba listele de prefecti legionari si alti demnitari ai Statului pentru a face numirile.
– Domnule General ma voi stradui sa întocmesc aceste liste cât mai în graba, dar îmi trebuie câteva zile, caci oamenii sunt împrastiati. Unii sunt concentrati pe zona si va rog sa dati ordin ca toti cei indicati de mine sa fie imediat desconcentrati.

În acest ritm trepidant am lucrat în primele zile. Atât Generalul cat si eu, nu aveam decât o singura grija: sa înlocuim cât mai repede vechile cadre ale Statului cu elemente legionare. Nu stiu daca toate persoanele alese de mine au corespuns functiei ce-o aveau de îndeplinit, dar ceea ce interesa în acel moment era securitatea Statului. E un fenomen natural, specific oricarei evolutii. Nu totdeauna cei mai pregatiti ajung în primele locuri. Dupa aceea, daca regimul iesit din revolutie dureaza, se procedeaza la ajustari, la o mai atenta selectionare a cadrelor.
Adeseori eram pus de Antonescu în fata unor situatii ultimative:
– Domnule Sima, trebuie sa-l schimbam pe cutare. Sa-mi dai un om în câteva ore. Nu putem întârzia.

Când relatiile dintre noi s-au înrautatit, Generalul a început sa ne pârasca nemtilor, spunând ca „nu avem oameni, ca cei mai buni au murit”. Este adevarat ca cei mai buni au murit, dar nu era mai putin adevarat ca dispuneam înca o impresionanta masa de rezerva. Numai la Bucuresti, Corpul Razleti numara 4.000 de intelectuali, avocati, ingineri, medici, profesori, preoti, înalti functionari, scriitori, ziaristi. etc. Puteam sa procuram oameni nu numai pentru formarea unui singur guvern, ci a trei garnituri guvernamentale, cu tot aparatul lor interior si exterior. O întreaga generatie ne statea la dispozitie ca sa colaboreze la crearea Statului National-Legionar. Niciodata în România vreun partid, politic nu a avut o pleiada atât de numeroasa de intelectuali si atât de bine pregatiti cum a avut miscarea legionara.

Bineînteles, ne trebuia timp pâna ce am fi descoperit talentele existente si am fi asezat pe fiecare la locul potrivit. Niciodata, dupa o revolutie, nu poate iesi o ordine perfecta. Nemtii aveau obiceiul sa compare starile de la noi cu situatia din Statul si partidul lor. Dar ei, saracii, guvernau de sapte ani si au trecut si printr-o baie de sânge. Noua ne trebuia un an ca Statul sa functioneze perfect si fara sa varsam o picatura de sânge.

va urma











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu