vineri, 22 ianuarie 2016

Experimentul Philadelphia

Adriana Müller



Anul 1944: in randurile militarilor din US Navy, se nascuse legenda unui crucisator care ar fi disparut din portul militar Norfolk, statul Pennsylvania, si ar fi fost teleportat in Philadelphia, statul Virginia. Povestea a inceput sa capete contur in 1950, cand Carl Allen, un fost capitan de nave de razboi, i-a transmis mai multe scrisori doctorului Morris K. Jessup, in care ii descria cu lux de amanunte Experimentul Philadelphia.






K. Jessup, un inversunat cercetator al fenomenelor paranormale, a intreprins o ampla investigatie, adunand martori si dovezi, pentru a demonstra ca, pe 28 octombrie 1943, crucisatorul USS Eldridge a fost teleportat din Norfolk in Philadelphia. Jessup a publicat mai multe carti si a realizat cateva documentare de televiziune despre Experiment, dar a fost ironizat si contrazis de US Navy. 

Vom incerca acum, la 60 de ani de la producerea presupusului Experiment, sa discernem intre entuziasmul unora si scepticismul altora fata de subiect si sa repovestim istoria luand in calcul toate variabilele care au stat la temeiul ei.


28 octombrie 1943


In octombrie 1943, Carl Allen era secund pe crucisatorul SS Andrew Furuseth, care, alaturi de USS Eldridge, facea parte din convoiul de nave de razboi USG-23. Conform spuselor lui Allen si ale altor marinari chestionati ulterior de catre Jessup, in iunie 1943, armata americana instalase pe USS Eldridge mai multe utilaje si tehnologii militare experimentale, majoritatea – echipamente electronice.

Printre acestea, doua generatoare ce distribuiau energia prin intermediul a patru puternici magneti montati pe punte, tuburi de amplificare a puterii si circuite modulatorii. Potrivit martorilor, tot acest arsenal ar fi avut menirea de a genera campuri electromagnetice masive, capabile sa oculteze intregul crucisator in fata undelor radio si luminoase, facandu-l astfel invizibil pentru navele inamice. O parte dintre marinarii prezenti pe diverse nave din convoiul USG-23 i-au marturisit lui Jessup ca, la 28 octombrie 1943, pe USS Eldridge s-au efectuat teste ale echipamentelor dedicate Experimentului si ca in aceeasi zi, in jurul orei 17.00, crucisatorul a pornit generatoarele de campuri electromagnetice. 

Se pare ca tehnologia de invizibilitate a functionat, deoarece, conform declaratiilor, nava a fost invaluita intr-o ceata verzuie si apoi s-a facut nevazuta. Dupa 10 minute, celelalte crucisatoare din convoi au observat ca USS Eldridge nu disparuse numai de pe radare si din campul vizual, ci disparuse fizic, cu totul, din locul in care stationase. Carl Allen, care fusese detasat din convoiul USG-23 cu SS Andrew Furuseth in portul Philadelphia, afirma ca, pe 28 octombrie la ora 17.15, peste port s-a lasat subit o ceata verzuie si, ca din neant, a aparut USS Eldridge. 

Crucisatorul ar fi stationat in Philadelphia pana a doua zi dimineata, cand ar fi pornit in directia Norfolk. Pe parcursul noptii, mai multi militari si echipe medicale ar fi urcat la bordul navei. Allen crede ca, in acea noapte, o mare parte a echipajului USS Eldridge a fost inlocuita. Jessup vs. Marines Cercetarile lui Jessup conduc la concluzia ca, pe parcursul Experimentului, o parte dintre marinarii din echipajul initial ar fi sfarsit in ospicii, in timp ce altii pur si simplu ar fi disparut. Cei care au putut fi chestionati au marturisit ca sufera de amnezie si ca nu-si aduc aminte sa fi fost vreodata cu USS Eldridge in Philadelphia, acesta fiind si punctul de vedere al US Navy. 

Marina americana a adus martori de pe SS Andrew Furuseth, care au afirmat ca noaptea de 28 octombrie 1943 a fost una cat se poate de obisnuita. Mai mult, cinci veterani de pe Eldridge, care traiesc si astazi, declara ca habar nu au cum a inceput legenda despre Experimentul Philadelphia, dar ca s-au distrat copios pe seama ei. Un argument in plus pentru sceptici il reprezinta faptul ca in nici o arhiva (a armatei, a guvernului sau a serviciilor secrete americane) nu exista macar cea mai mica mentiune despre Experiment sau despre vreun incident deosebit in care sa fi fost implicat USS Eldridge (in timp ce alte incidente, Roswell de exemplu, sunt consemnate in dosarele US Army sau CIA).

USS Eldridge a luat parte la operatiunile militare din timpul celui de-al doilea razboi mondial, apoi a fost scos la casare si licitat. In 1949, a fost cumparat de o companie elena, care l-a rebotezat Leonidis si l-a folosit, pana in anul 1992, ca nava de pescuit. Evident, in momentul licitatiei, USS Eldridge nu mai avea pe punte nici o piesa din ansamblul de generatoare de camp electromagnetic si echipamente secrete surprinse, in 1943, in cateva fotografii asupra carora marina americana a formulat doar un elegant „No Comment“.


Einstein, in umbra Proiectului Rainbow


Proiectul Rainbow a fost tinut secret de catre US Army vreme de 50 de ani, mai exact pana in 1992, cand, conform legilor federale, s-a permis accesul la dosare. Rainbow era o strategie militara, elaborata imediat dupa atacul de la Pearl Harbour, care includea mai multe planuri de atac asupra axei Berlin-Roma-Tokyo. O parte dintre planuri contineau detalii tehnice extrem de sofisticate, legate de constructia unor arme si echipamente-prototip. 

Printre ele se numara un sistem electromagnetic capabil sa asigure invizibilitatea navelor de razboi. Aceste detalii au fost supervizate, conform dosarelor din arhivele US Navy, de catre Albert Einstein, ele reprezentand aplicatii ale teoriei campului unificat. Einstein a publicat Teoria campului unificat pentru gravitatie si electricitate, in forma incompleta, intr-o revista stiintifica din Germania. Apoi, oficial, fizicianul nu a mai revenit niciodata asupra ei. 

Conform dosarelor, intre 1942 si 1944, Einstein a fost, insa, consultant in cadrul Biroului Federal al Marinei Americane, calitate in care a realizat mai multe cercetari si experimente. Desi, pana acum, nu s-a gasit nici o dovada concreta a conexiunii dintre Einstein si Experimentul Philadelphia, deschiderea arhivelor, in 1992, a reaprins entuziasmul celor care crezusera in existenta Experimentului.

Pentru prima oara, disparitia crucisatorului putea fi explicata prin apelul la stiinta: Einstein crease un mecanism de invizibilitate care scapase de sub control si produsese teleportarea USS Eldridge. Totusi, aceasta interpretare, in afara numelui celui mai cunoscut fizician al lumii, nu aduce nimic in plus fata de cea, din urma cu 50 de ani, a doctorului Morris K. Jessup. 

Un studiu recent asupra Experimentului Philadelphia, realizat de un grup de cercetatori independenti, de la mai multe universitati americane, arata ca este posibil ca Einstein sa fi reusit crearea unui mecanism de invizibilitate, dar teleportarea crucisatorului USS Eldridge a fost si ramane, in lipsa unor dovezi certe, o simpla speculatie.


Teoria campului unificat


Teoria campului unificat este o incercare de descriere a tuturor fortelor fundamentale si a tuturor relatiilor care se stabilesc intre particulele elementare prin intermediul unei singure paradigme, in contextul in care aceste forte pot fi asemanate unor campuri care mediaza interactiunile dintre diferite obiecte. La mijlocul secolului al XIX-lea, James Clerck Maxwell a formulat pentru prima oara o teorie a campului, in cadrul teoriei electromagnetismului. 

La inceput de secol XX, Albert Einstein a descoperit teoria generala a relativitatii, in cadrul careia definea gravitatia prin intermediul unei teorii a campului. Apoi, Einstein si alti fizicieni au incercat sa dezvolte o teorie a campului unificat, in care electromagnetismul si gravitatia sa reprezinte doua aspecte diferite ale unui singur camp fundamental. Cu totii au esuat si, pana astazi, nici un fizician nu a reusit sa includa gravitatia in teoria campului unificat.


Fact

Arhiva oficiala a US Navy (cronologie construita pe baza extraselor din jurnalul de bord al USS Eldridge pe anul 1943) 

27 august. USS Eldridge este ancorat in portul Brooklyn din New York. 

16 septembrie. USS Eldridge porneste catre Insulele Bermude, Oceanul Atlantic. 

18 septembrie – 15 octombrie. USS Eldridge desfasoara antrenamente si operatiuni de verificare in Oceanul Atlantic. 

15 – 18 octombrie. USS Eldridge insoteste convoiul de crucisatoare USG-23 la New-York si ramane in portul Brooklyn pana pe 25 octombrie. 

25 octombrie. USS Eldridge porneste impreuna cu USG-23 catre Norfolk, unde ajunge o zi mai tarziu. 

3 noiembrie. Convoiul pleaca spre Casablanca, unde soseste pe 22 noiembrie. 

29 noiembrie. USS Eldridge paraseste Casablanca, primind misiunea de a escorta convoiul de nave GUS-22 catre New York, unde ajunge pe 17 decembrie. 

17 – 31 decembrie. USS Eldridge desfasoara antrenamente si exercitii in vecinatatea New York-ului, parasind portul in ultima zi a anului 1943, cu destinatia Norfolk.




















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu