sâmbătă, 21 martie 2015

Lecţia diavolului


Anda Moculescu







Diavolul este îndoiala însăşi,
iar îndoiala arată că totuşi, gîndim, îşi spuse Descartes,
apoi înmuie pana încă o dată şi scrise:
Eu nu voi fi niciodată un diavol – sunt prea raţional
şi raţiunea îmi spune să mă feresc, îmi dă o direcţie
despre care ştiu că e adevărată deşi nu o arăt nimănui
sau niciodată direct ca să nu mă confunde,
Doamne fereşte, cu astronomul acela făcut scrum, pe rug,
ori cu celălalt care le-a spus că Pămîntul se învîrte
şi pe urmă a jurat strîmb,
nemaivorbind de babele-vrăjitoare-homeopate
dar ce ştiu ei ce e aia homeopatie,
doar nu era să le zic eu – nişte sălbatici…
nu merită să murim pentru ei.



Bruno a fost un idealist, îl priveşte,
nici Galileo nici eu nu suntem de acord
cu metodele acestea extreme de a impune o idee;
parcă da Vinci de ce scria invers, cu mîna stîngă
şi nu îşi arăta invenţiile nimănui?
Lasă că descoperă singuri, pînă la urmă,
şi avionul şi paraşuta şi altele.



Se mai trezeşte din cînd în cînd cîte un nefericit
dornic să devină martir pe altarul ştiinţei
sau al artei sau al societăţii, în general.
Contribuie, adică, la progresul omenirii
iar omenirea trece peste cadavrul lui, înainte!



Ia să scriu eu lucrarea asta în franceză,
nu în latină,
poate mă cred ignorant şi scap.



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu