luni, 1 iunie 2015

Schimbând gândirea, îti schimbi viata (16)


Brian Tracy




Fa-te indispensabil


La unul dintre seminariile mele, o secretara din Boca
Raton, Florida, mi-a spus o poveste interesanta. Ea ascultase
unul dintre programele mele radio despre dezvoltare
personala. Drept urmare, si-a stabilit un obiectiv sa-si
creasca venitul actual de 1.500 de dolari pe luna cu 50%
de-a lungul urmatorului an. Ea mi-a precizat ca nu credea
ca este cu adevarat posibil sa câstige atât de mult, deoarece
lucra într-un departament de secretare în care salariile
erau fixe. Toata lumea facea exact acelasi lucru.

Totusi, ea s-a hotarât sa caute modalitati de a adauga
valoare pentru seful ei. A observat ca el îsi petrecea mult
timp raspunzând la corespondenta de rutina. Într-o zi, ea
a luat toate aceste documente obisnuite si le-a raspuns.
Apoi a dus scrisorile terminate la seful ei pentru a le edita
si semna. El a fost încântat de munca ei si a încurajat-o sa
faca mai mult. Curând, ea gestiona 90% din corespondenta
lui de rutina.

Apoi secretara a început sa faca cursuri suplimentare
pentru a-si îmbunatati abilitatile de procesare a datelor si
de pregatire a rapoartelor. Putin câte putin, si-a asumat
sarcinile mai mici ale sefului sau. De fiecare data când
prelua o sarcina mai mica, îi permitea sefului sau sa
lucreze asupra sarcinilor mai importante. Iar el a observat.


Semanatul si culesul


Dupa aproximativ trei luni, seful sau a chemat-o la el
în birou si a închis usa. I-a spus ca aprecia cu adevarat
munca pe care o depunea pentru el si ca voia sa-i
mareasca salariul. A rugat-o sa nu spuna nimanui, pentru
a nu crea valuri la birou. Apoi i-a marit salariul de la 1 500
la 1 750 de dolari pe luna.

Ea i-a multumit si a continuat sa caute modaltati de a-l
ajuta în activitatea sa. Trei luni mai tâziu, el i-a marit
salariul din nou, iar dupa alte trei luni, i l-a mai majorat o
data. Pâna la sfârsitul acelui an, ea câstiga 2 250 de dolari
pe luna, în timp ce celelalte secretare din jurul ei aveau în
continuare un venit de aproximativ 1 500 de dolari.
Ea mi-a relatat ca s-a întâmplat ceva absolut extraordinar
atunci când a început sa-si concentreze toate energiile
pentru a deveni indispensabila pentru seful sau si
compania sa. Aceeasi strategie poate functiona si pentru
tine.


Serveste-i mai bine pe oameni


Fiecare loc de munca reprezinta o oportunitate pentru
tine de a rezolva unele sarcini si de a satisface nevoile
altor oameni. Întrucât problemele si necesitatile pe care le
au oamenii sunt nelimitate, la fel se întâmpla si cu oportunitatile
tale de a crea valoare.

Fiecare avere demareaza initial cu o idee de a-i servi pe
oameni mai bine într-un fel sau altul. Aproape toti întreprinzatorii
care fondeaza si dezvolta companii de succes au lucrat în alte organizatii în care au cautat tot timpul modalitati de a-si creste valoarea în firma respectiva.
Sursele primare de valoare, cruciale pentru acumularea
avutiei, sunt timpul si cunostintele. Scopul tau este sa-ti
îmbunatatesti continuu cunostintele pentru ca valoarea
lucrurilor pe care le faci sa devina din ce în ce mai mare. În
urma cu 400 de ani, Francis Bacon a spus: "Cunostintele
reprezinta putere." Dar acest lucru este doar partial adevarat.
Cunostintele tale reprezinta putere doar când sunt
aplicate pentru un scop util. Trebuie sa le acumulezi pe
acelea de care ai nevoie pentru a-ti putea face munca
repede si bine.

Exista un proverb în Texas care spune: "În lupta nu
conteaza marimea, ci motivatia."

Nu conteaza atât orele pe care le lucrezi, cât valoarea a
ceea ce produci în intervalul respectiv. Succesul tau este
determinat de abilitatea ta de a aduce valoare la locul de
munca actual, ca angajat sau ca angajator, ca lucrator
într-o companie sau ca proprietar al acesteia, iar aceasta
capacitate îti determina venitul si viitorul financiar .


Creeaza mai multa valoare


Exprimând simplu acest lucru, oamenii de succes sunt
mai productivi decât ceilalti. Oamenii de succes au obiceiuri
mai bune. Au visuri mai mari. Lucreaza conform
obiectivelor scrise. Fac ceea ce le place si se concentreaza
pentru a deveni din ce in ce mai buni. Îsi folosesc abilitatile
naturale la maximum. Genereaza continuu idei pentru
a rezolva probleme si a atinge obiectivele companiei.
Seconcentreaza pe utilizarea fiecarui minut din timpul lor
pentru a obtine rezultate maxime.

Mai presus de toate acestea, ei cauta constant în jurul
lor oportunitati pentru a adauga valoare la ceea ce fac.
Sunt caracterizati de un simt al prioritatilor si de o predispozitie
catre actiune. Lucreaza tot timpul în care sunt la
serviciu. Îsi dezvolta si îsi mentin o forta care îi propulseaza.
Drept urmare, ei devin de neoprit.


Preia controlul asupra vietii tale



Singura limita pentru realizarile de mâine o reprezinta
îndoielile de astazi.
Haideti sa înaintam cu credinta puternica si activa.
FRANKLlN DELANO ROOSEVELT


"Poti învata orice îti este necesar, poti realiza orice obiectiv
pe care ti-l propui." Acest principiu îti ofera sansa de a
prelua întregul control asupra viitorului tau. Am aflat
acest concept care mi-a schi'mbat viata atunci când eram
tânar si ma zbateam, esuam si ma simteam frustrat. În / ",
general, nimeni nu este mai destept si mai bun decât tine.
Doar pentru ca cineva face ceva mai bine decât tine, nu
înseamna ca este mai bun ca tine. De obicei, semnifica
faptul ca a învatat cum sa reuseasca în acel domeniu
înaintea ta. Si orice a facut altcineva, probabil ca si tu poti
realiza acel lucru la fel. Exista doar putine limite.

Aceasta nu este o regula usoara, dar se dovedeste, cu
siguranta, simpla. Si tu poti sa înveti tot ceea ce ai nevoie
pentru a-ti îndeplini orice obiectiv îti stabilesti.

Odata ce am aflat aceasta idee, nu mi-a mai fost teama
sa schimb locurile de munca si chiar domeniul de
activitate. Am învatat cum sa vând publicitate, învestitii,
automobile si consumabile. Am lucrat în vânzari în domeniul
imobiliar si leasing, apoi în dezvoltarea sectorului
imobiliar. Dupa aceea am muncit în importuri si distributie,
în banca, în tipografii, în consultanta. Într-un final,
am ajuns sa scriu si sa sustin prezentari si seminarii axate
pe dezvoltarea personala corporativa.


Învata ceea ce ai nevoie


De fiecare data când am patruns într-un domeniu nou,
am încercat sa învat tot ce am putut despre acel sector si
apoi am aplicat cât mai repede posibil ceea ce deprinsesem.
La început, studiam cartile din biblioteca publica. Apoi
mi-am cumparat propriile lucrari si mi-am faurit propria
biblioteca. Ascultam fiecare caseta pe care o puteam gasi
despre acel subiect si participam la fiecare seminar.

Atunci când aveam 31 de aniI am studiat si m-am
pregatit, apoi am sustinut examenul de admitere la o universitate
prestigioasa. Am investit câteva mii de ore pentru
a-mi obtine licenta în afaceri. Am învatat amanuntele
teoriilor micro si macroeconomice, ale statisticii si teoriei
probabilitatilor, ale managementului si contabilitatii. Am
studiat marketing, management, administrare si planificare
strategica. Am devenit devotat conceptului de a te
perfectiona prin învatare.


Marele mister


Am crezut ca afirm un lucru foarte cunoscut, ca toata
lumea stie ca a învata reprezinta cheia viitorului. Am
ramas uimit si perplex atunci când mi-am dat seama,
uitându-ma în jurul meu, ca foarte putini oameni procedau
ca mine. Dupa cum recunosteau ei însisi, multi îsi
"traiau vietile într-o disperare tacuta", asa cum spunea
Thoreau. Mergeau la servicii care nu le placeau, câstigând
salarii mult mai mici decât potentialul lor, aveau relatii de
care nu se bucurau si traiau vieti care nu le dadeau nicio
satisfactie.

Am încercat sa le spun ca solutia pentru a iesi din acea
stare era sa tinte asca spre vârf. Le-am zis tuturor celor
care erau dispusi sa ma asculte ca puteau învata tot ceea
ce aveau nevoie pentru a-si atinge orice obiectiv pe care
si-l stabileau. Nu existau limite. Dar putini oameni pareau
sa asculte.


Motive pentru orice


Traim într-un univers ordonat. Totul se întâmpla dîntr-o
anumita cauza. Atunci când mi-am dat seama ca oamenii
din jurul meu nu pareau sa fie interesati de schimbarea
situatiilor lor, am început sa caut motive care sa le explice
comportamentele. Si le-am gasit.

Psihologii si oamenii de stiinta si-au petrecut multi ani
studiind psihologia succesului si cea a esecului. Cele mai
multe studii indica faptul ca exista doua blocaje mentale
majore care trag oamenii înapoi. Primul este ceea ce doctorul
Martin Seligman, de la Universitatea din Pennsylvania,
numeste "Neputinta învatata" în cartea sa, Leamed Optimism
(Optimismul învatat) (Editura Knopt 1990).Conform cercetarii
sale, aceasta atitudine afecteaza aproximativ 80% din
populatie Într-o proportie sau alta, iar pentru multi oameni
este principalul obstacol în calea succesului si a împlinirilor.


Atunci când te simti în capcana


Ca urmare a experientelor din copilarie, mai ales a
criticismului distructiv si a esecurilor timpurii, oamenii
ajung, la un moment dat, în punctul în care se simt incapabili
sa se schimbe sau sa actioneze în diverse domenii
ale vietii lor. Majoritatea barbatilor si femeilor se simte
coplesita de lucruri care par a li se întâ~mpla si de
nenumarate alte situatii care se petrec în jurul lor. Ei simt
ca nu pot face nimic pentru a influenta evenimentele sau
a-si îmbunatati viata. Cea mai evidenta dovada ca o persoana
experimenteaza neputinta învatata este folosirea
repetata a cuvintelor "Nu pot".

Oamenii simt ca nu pot slabi, ca nu-si pot gasi o slujba
mai buna, ca nu-si pot îmbunatati sau schimba relatiile, ca
nu-si pot mari veniturile, ca nu-si pot îmbunatati cunostintele
si abilitatile si ca nu pot face multe alte lucruri pe
care si le doresc cu adevarat. Ei au încercat fara succes de
atâtea ori în trecut, încât au ajuns automat la concluzia ca
exista foarte putine lucruri pe care le pot realiza pentru a
schimba viitorul. Devin pasivi si îsi accepta situatia. Vietile
lor constau în trezit dimineata, mers la serviciu,
putina socializare, întors acasa, mâncat cina, privit la televizor
timp de patru sau cinci ore si apoi mers la culcare.


Capcana complacerii


Cea de-a doua conditie mentala care îi trage înapoi pe
oameni se numeste "Zona de confort". Fiintele omenesti
sunt creaturi ale obiceiurilor. Ele încep o activitate de orice
fel si ajung curând sa se simta confortabil cu aceasta. Apoi
încep sa opuna o rezistenta puternica la modificarea a
ceea ce fac sau a situatiei în care se afla, chiar daca nu sunt
fericiti sau multumi ti în acele conditii. Devin oarecum
multumiti si se complac. Dupa aceea, din motive variate,
începe sa le fie frica de schimbare. Ajung sa faca lucrurile
automat si, cu cât se perpetueaza, cu atât aceasta situatie
se adânceste, pâna când renunta la orice speranta de a-si
transforma sau a-si îmbunatati vreodata vietile.

Neajutorarea învatata în combinatie cu Zona de confort
creeaza o persoana care se simte prinsa în capcana si
neajutorata, slabita si lipsita de abilitatea de a prelua 
controlul asupra vietii sale sau de a face o schimbare 
semnificativa. O persoana aflata într-o astfel de stare cauta
mai degraba securitate decât oportunitati si se simte adesea
victima circumstantelor asupra carora nu are niciun control.


Nicio limita reala


Dar realitatea este ca nu exista limite în ceea ce poti
face cu viata ta. E adevarat ca, daca altcineva a facut un
lucru, si tu îl poti duce la bun sfârsit. Simplul fapt ca îti
poti stabili un obiectiv clar înseamna ca ai, probabil, 
abilitatea de a-l realiza. Natura nu-ti inoculeaza o dorinta
arzatoare pentru a obtine un lucru fara a te si înzestra cu
talente si însusiri de care ai nevoie pentru a-l înfaptui.
Daca te gândesti retrospectiv la viata ta, îti vei aduce
aminte ca ai reusit, într-un final aproape toate lucrurile pe
care-ti le-ai dorit suficient de intens si de mult timp. Nu
esti neajutorat si nici prins în rutina. Potentialul tau adevarat
este limitat doar de imaginatia si de determinarea ta.



va urma
















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu